Logo Utrecht University

Docentencommunity T@UU

Community

Studenten presentaties laten geven als je op afstand lesgeeft

Nu we de komende tijd op afstand les moeten geven, wordt de vraag regelmatig gesteld: hoe kan ik studenten presentaties aan elkaar laten geven?


Mathil Gelens
25 March 2020

Reacties

  1. Kirsten Namesnik-Silvester
    Kirsten Namesnik-Silvester

    Wij gebruiken de tool pitch2peer. Heel leuk! Het is tegenwoordig ingebouwd in blackboard. De tool is niet zozeer gemaakt om filmpjes of presentaties te creëren, maar wel om ze te gebruiken in je onderwijs. Studenten maken een filmpje en die zetten ze op blackboard. Met Pitch2peer kun je de filmpjes raten, een duimpje geven, en je kunt reviews schrijven. Dat kan dan blind, of niet blind.

    Toolwijzer

    • Lana Hoekstra
      Lana Hoekstra

      Mocht je als docent geinteresseerd zijn in het gebruik van Pitch2Peer dan kan je via de website het contactformulier invullen. We nemen dan zo snel mogelijk contact zodat we je zo goed mogelijk kunnen ondersteunen met het opzetten van de tool.

      Toolwijzer

  2. Ewout van der Knaap
    Ewout van der Knaap

    In mijn cursus moesten nog zeven studenten een presentatie houden. Ik gaf hen extra voorbereidingstijd en liet ze die met Mediasite opnemen. De links ernaartoe (Lecturenet) moesten ze in een thread op het Discussion Board in Blackboard onder de titel van hun presentatie plaatsen. Alle deelnemers moesten op de discussievraag of -vragen ingaan, een eigen vraag formuleren en een suggestie voor de verdere ontwikkeling van een onderzoeksvraag (bijv. voor het paper) doen. Studenten deden dit voor het eerst en ik ben trots op hun prestaties en de ontwikkeling van hun digitale competentie. Voor enkelen waren de technische stappen hinderlijk, bij een student stond de compatibiliteit met Mac in de weg en bij een student kamen enkel de slides in beeld. Toch was het al met al een adequate vervanging van een normale presentatie. De meesten waren puntig genoeg voor een onlinepresentatie (tussen de 10 en 15 min.), op het forum kwamen reacties waaruit bleek dat iedereen met de video’s van medecursisten aan de slag ging. Voor mij was het beoordelingsformulier dat ik ook bij de ‘gewone’ presentaties gebruikte te hanteren. Het was voor de studenten en mij wel meer werk, maar doordat de leeropbrengst goed was, kon dit worden verantwoord.

  3. Doris Abitzsch
    Doris Abitzsch

    Voor een cursus bij Duitse taal en cultuur moesten studenten in groepjes van vier als mondelinge toets een debat voeren. Ik heb dit vrij snel naar MS Teams kunnen verplaatsen. Ik twijfelde nog eraan of het wel zal lukken om de debatten online te voeren. Dit kwam met name, omdat ik deze week ook een korte online instructie aan alle 25 studenten in MS Teams had gegeven. Dit eerste afstandscollege kwam toen niet zo goed van de grond doordat niet iedereen voor mij “zichtbaar” aanwezig was en reacties min of meer uitbleven.
    Naast de vier studenten die zouden debatteren, waren ook nog 4 andere studenten uit de cursus aanwezig. Het was de bedoeling dat zij het debat volgden en achteraf ook een bijdrage konden leveren aan de discussie. Hiervoor had ik verschillende redenen: In de reguliere collegesituatie zijn de medestudenten ook aanwezig en deze situatie wilde ik proberen na te bootsen. Verder ontstaat normaalgesproken na het debat altijd een interessante discussie met nieuwe inhoudelijke perspectieven. Dit wilde ik graag zo houden. En ik wilde ook dat iedereen – nadat het college door de situatie vrij abrupt werd verbroken – ervoor zorgen dat iedere student nog minimaal een keer aan een inhoudelijke sessie deelnam en ik ook iedereen nog een keer kort aandacht kon geven.
    Hoe heb ik het aangepakt: Ik heb wat meer tijd uitgetrokken zodat we rustig konden opstarten en konden wachten totdat iedereen er is en alles werkt. Ik heb iedereen begroet en kort wat lichte vragen gesteld over de situatie waarin we nu zijn beland. Daarna zijn we begonnen. Alle luisteraars hebben hun microfoon uitgezet. Na het debat heb ik de leiding weer overgenomen en ook de andere studenten het woord gegeven. Dat werkte in sommige groepen goed en in andere groepen wat minder makkelijk. In tegenstelling tot de reguliere collegecontext kon nu eigenlijk niemand wegduiken – wat vooral aan de kleinere groep lag en minder aan de digitale toepassing. Daarna hebben we de gang van zaken nog kort geëvalueerd. De meeste studenten gaven aan dat ze het lastig vonden niet naast/tegenover hun medestudenten te zitten. Het bleek daardoor wat lastiger voor hen om non-verbale signalen op te vangen die normaalgesproken bijvoorbeeld het wisselen van sprekers vergemakkelijken. Een groepje kon geen beeld en dus alleen audio gebruiken. Daar was het wisselen van sprekers nog moeilijker. Aan de andere kant leidde dit tot veel beter taalgebruik omdat zij veel taalhandelingen moesten gebruiken die zij anders niet per se nodig hebben.
    Al met al was het wel geslaagd. De studenten waren blij met de gang van zaken, en ik met hun prestaties.

  4. Karin Smit
    Karin Smit

    Presenteren m.b.v. Powerpoint in MSTeams: Je kunt studenten vragen of zij in Teams één voor één willen presenteren aan de andere deelnemers, gebruikmakend van PowerPoint. Vraag studenten of ze hun Powerpoint aan jou willen mailen. Vervolgens zet je de Powerpoints in de Teamomgeving (Klik in de zwarte balk in je scherm op ‘Share’, dat is het vierkantje met pijl er in, en in de ruimte die zichtbaar wordt, zie je rechts een browse functie). Je opent als docent de Powerpoint voor de student die aan de beurt is, de student presenteert en je klikt door als de student daar om vraagt.

  5. Jan Martijn van der Werf
    Jan Martijn van der Werf

    In mijn cursus Software architectuur, onderdeel van de opleiding Business Informatics, hebben de studenten een opdracht gekregen om een architectuur te ontwerpen voor een online referendum-applicatie. De omgeving waarin deze applicatie moet draaien is zowel een universiteit (30.000 gebruikers), als de Europese Unie (500 miljoen gebruiers) Iedere groep heeft een eigen technologie gekregen die toegepast moet worden. Er zijn 6 groepen (van 3 studenten elk), en 3 technologiën verdeeld.

    Iedere week kijken we naar een bepaald aspect van het systeem, zoals schaalbaarheid, security, privacy, etc.. De week wordt afgesloten met een evaluatie aan de hand van 3 studentpresentaties en een discussie per presentatie. De groepen weten vooraf niet wie moet gaan presenteren. Voor de discussies na de presentatie wijs ik ieder team een rol toe: defendant, contestant of note-taker. De discussie verloopt in rondes: eerst mag de defendant een positief punt aandragen, waarop de contestant en het presenterende team mogen antwoorden. Vervolgens is de contestant aan de beurt. Hierna is er nog een algemene discussie. Het note-taking team moet notulen maken van de discussie zodat eenieder zijn of haar dit in hun eigen ontwerp kunnen verwerken.

    Nu de cursus online is gegaan, werk ik met Microsoft Teams, waarbij iedere groep zijn eigen kanaal heeft. Er is eerst een plenaire presentatie van een van de groepen. Deze neemt het scherm over in de meeting. Verschillende studenten hebben zelfs met 3 personen gepresenteerd. Na de presentatie is er een ‘break out’-sessie van 5 minuten, waarbij ieder team in hun eigen kanaal de discussie voorbereiden. De meeste groepen starten hiervoor een eigen meeting. Na 5 minuten haal ik iedereen virtueel op, en gaan we plenair verder. Een eerste observatie van deze online aanpak is dat de discussies dieper en inhoudelijker worden. Een pluspunt dat ikzelf niet had verwacht.

If you want to comment, please login on the left side of the page with your UU account..

Gerelateerd