Community
Student Centered Learning
Ik merk dat online lesgeven me best veel energie kost, dat vooral ik het werk doe en studenten luisteren. Nu wil ik graag mijn lessen omzetten naar Student Centered Learning. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
15 April 2020
Kennistags: Lesgeven op afstand
Reacties
If you want to comment, please login on the left side of the page with your UU account..
Dit is inderdaad een lastige kwestie. Ik merk ook dat je in online omgevingen al snel zelf aan het woord bent. In mijn cursussen heb ik een paar trucjes die goed hebben uitgepakt en zijn er leermomenten geweest waardoor ik aankomend blok enkele veranderingen aan ga brengen.
1. Deel studenten in in kleine subgroepen.
In kleine subgroepen (3 tot 4 studenten) is het makkelijker studenten aan te spreken op hun begrip van stof of hun voortgang bij opdrachten. In Microsoft Teams kan je bijvoorbeeld per werkgroep meerdere kanalen aanmaken voor subgroepen waarmee je vervolgens in een duidelijk uitgezet tijdspad gedurende een werkcollege contact opneemt. Zo kan je, na een algemene introductie in een algemeen kanaal, studenten aan de slag zetten met een opdracht om vervolgens na een tijdje ieder kwartier contact te zoeken met de subgroepen over de voortgang.
2. Werk met student-gestuurde en docent-gestuurde kanalen.
Om studenten te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan over de stof, kan je in Microsoft Teams een kanaal aanmaken voor vragen en discussie en aangeven dat jezelf als docent de belangrijkste vragen eruit licht en verder behandelt in een docent-gestuurd kanaal. Dan wordt het student-gestuurde kanaal een wat rommeligere discussie tussen studenten maar weten ze dat er in een “schoner” overzichtelijker kanaal wel iets gedaan wordt met hun vragen. Vooral met een tentamen in het vooruitzicht kan dit goed werken.
3. Werk met peerfeedback.
Ter voorbereiding op het tentamen van vorig blok, liet ik studenten in FeedbackFruits hun zelfgemaakte tentamenvragen inleveren. Daarna kregen alle studenten drie tentamenvragen toegewezen om te beantwoorden (waar ze anders feedback hadden gegeven), waarna de vraagsteller weer kon reageren op de antwoorden met een beoordeling en een antwoordmodel. De vragen vormden vervolgens weer stof voor discussie in de werkgroep.
Aankomend blok laat ik studenten in Pitch2Peer presentaties geven over hun onderzoeksonderwerp waarna medestudenten die presentaties voorzien van feedback. Datzelfde doe ik met hun onderzoeksvoorstellen en eerste versies van hun onderzoeksverslagen in Peergrade.
4. Werk met kleine (presentatie)opdrachten.
Je kan in een werkcollege studenten(groepjes) vragen een korte presentatie te geven over een deel van de stof van die week en daarbij enkele discussievragen te poneren. Op die manier worden studenten geforceerd een klein onderdeel van een werkcollege zelf voor hun rekening te nemen. Als ze dat allemaal één of twee keer moeten doen gedurende het blok en je bijvoorbeeld één of twee andere studentengroepjes verantwoordelijk maakt voor deelname aan de discussie moeten ze wel goed beslagen ten ijs komen en actief participeren.