Community

Hoe ga je om met niveauverschillen?

Hoe moet ik omgaan met niveauverschillen in een groep? Je wil toch dat iedereen een ontwikkeling doormaakt. Wat zijn mogelijkheden om iedereen op zijn eigen niveau aan te spreken en uit te dagen?

Mathil Gelens
7 februari 2020

1. Marij Swinkels
    Marij Swinkels

Dit is een zeer ingewikkelde vraag want het is van veel factoren afhankelijk of je er echt iets aan kunt doen.
    Je kunt altijd het gesprek met studenten erover aangaan en kijken of de cursus wel echt bij ze past op dit moment, je kunt te rade gaan bij je eigen cursusomschrijving (waarom trekt de cursus studenten van zulke verschillende niveaus aan? Heb ik wel de juiste ingangseisen geformuleerd?), je kunt studenten die voorlopen vrijaf geven van bepaalde onderdelen of meer uitdaging bieden in een paper bijvoorbeeld, en zo zijn er nog talloze dingen die je zou kunnen doen.

Mijn meest bruikbare inzicht heb ik opgedaan van een docente bij economie. Zij maakte van haar uitblinkers student-tutoren, die vervolgens hun medestudenten met achterstand verder op weg hielpen. Dat had een nivellerend effect op de niveauverschillen en creëerde ook direct extra uitdaging voor de uitblinkers, want die moesten nu de rol van docent aannemen (daar kon de docent hen dan weer in begeleiden). Afhankelijk van jouw cursus zou je zoiets ook kunnen overwegen.

2. Lam, J.I. (Ineke)
    Lam, J.I. (Ineke)

Het hangt er vanaf waar het niveauverschil in zit. Komen studenten niet op hetzelfde niveau binnen? Dan kun je vooraf als docent nog wel wat reparatiewerk doen. Bijvoorbeeld online aanvullend materiaal aanbieden zodat iedereen op een gelijk niveau binnenkomt.

3. Smagt, M.J. van der (Maarten)
    Smagt, M.J. van der (Maarten)

Ik vind voldoende voorkennis echt de verantwoordelijkheid van studenten zelf. De docent moet wel duidelijk het ingangsniveau van de cursus aangeven en hoe een student zichzelf van tevoren kan bijspijkeren.

Bij studenten die juist meer stof aankunnen, kun je aan honours on demand denken. Er zijn twee berichten op intranet over de projecten van Tali Spiegel (sociologie)
    en Floor Kroese (psychologie).

4. Ramakers, G.M.J. (Geert)
    Ramakers, G.M.J. (Geert)

Zoals Marij al constateert: een ingewikkelde vraag. Ik neem aan dat het ingangsniveau en ingangseisen duidelijk omschreven zijn in de cursus omschrijving.
    Bij interdisciplinaire cursussen kunnen groepen gemaakt worden waarin de verschillende achtergronden gemixt worden. Je krijgt dan een soort mengeling van expertises.
    Bij een masterprogramma waar studenten uit verschillende achtergronden instromen bieden we bijspijker modules aan. De ene groep leert de basisprincipes van het ene vak en de andere groep andersom.