Docent in the Picture

Hoe leg je Artificial Intelligence uit aan overheidsprofessionals?

Nooit meer zelf door beleidsteksten worstelen om de juiste informatie te vinden. Of sneller besluitvorming verbeteren door inzichten uit data-analyses te gebruiken. Toen universiteitsdocent Dong Nguyen (Bèta) de vraag kreeg om een introductiecursus te ontwikkelen voor de overheid, dook ze de wereld van overheidsprofessionals in om te kijken waar Artificial Intelligence (AI) hen kan helpen.

Universiteitsdocent Dong Nguyen

“Ik had nog niet eerder voor een groep professionals gestaan en vond het een leuke uitdaging. Omdat ik bij de universiteit een vak geef dat een introductie bevat over verschillende AI-technieken, pakte ik eerst mijn bestaande lesmateriaal en opdrachten erbij. Na wat uitzoekwerk bleek dat het meeste wat ik aan mijn studenten vertel ook best geschikt is voor professionals. Bijvoorbeeld hoe bepaalde AI-systemen werken en wat AI voor mogelijkheden biedt. Maar ook de boodschap om kritisch naar AI-systemen te kijken en je bewust zijn van wat er mis kan gaan. Ik heb voor de introductiecursus uiteindelijk een selectie gemaakt van toegankelijke onderwerpen en nog wat extra voorbeelden en minder technische opdrachten toegevoegd.”

Hoe ging je eerste lesdag?

“De eerste lesdag ging goed! De deelnemers waren betrokken en relateerden nieuwe inzichten direct aan hun eigen praktijksituaties. Wel kwam ik erachter dat ik wat te veel materiaal had meegenomen en te weinig ruimte had gelaten voor interactie. Ik probeer nu minder theorie in te plannen, en meer ruimte over te laten voor discussies en oefeningen, zodat ik flexibeler ben en makkelijker kan inspelen op de vragen en de casussen waar de deelnemers mee komen.”

Moest je veel zelf regelen?

“Mijn projectcoördinator Matthieu Brinkhuis en de projectassistenten van Informatica namen gelukkig het meeste werk uit handen zoals de kostprijsberekening, locatie, catering en de communicatie naar de deelnemers. Ik hoefde mij alleen te focussen op de inhoud. Als je zelf vanuit niets onderwijs voor professionals ontwikkelt, zou ik dus aanraden om dit samen met een projectassistent te doen of de hulp in te roepen van jouw facultaire contactpersoon. Zij weten wat je allemaal moet regelen, welke handige tools er zijn en kunnen je ondersteunen.”

Je zei gelijk ja toen je werd gevraagd om een cursus te ontwikkelen voor professionals, waarom?

“Ik heb in het verleden meerdere tutorials ontwikkeld voor onderzoekers in mijn vakgebied en geef regelmatig praatjes over mijn vakgebied aan een breed publiek. Bovendien leg ik graag moeilijke concepten op een makkelijke manier uit. Daarmee daag ik mezelf uit; alles wat ik zeg moet gelijk duidelijk zijn. Ik ben bijvoorbeeld voorzichtig met jargon en een overdaad aan technische formules. Als ik wel technische formules laat zien, dan leg ik ook gelijk uit waar deze formules vandaan komen.”

Is het heel anders om aan professionals les te geven?

“Professionals stellen andere vragen. Waar studenten vooral benieuwd zijn naar alle ins en outs van een bepaalde AI-methode, stellen professionals meer vragen zoals: waar komt de data vandaan? En wie bepaalt wat een goed antwoord is? Ze vragen dus naar de directe toepassing in de praktijk. En dat maakt het gelijk zo interessant! Regelmatig verwerk ik de discussies en inzichten die uit dit soort cursussen komen in mijn reguliere lessen. Ik zou deze vorm van onderwijs vooral daarom zeker aanraden aan collega’s. Het verbreedt je horizon. En het is gewoon een hele leuk manier om op een andere manier onderwijs te geven.”

De tips van Dong op een rij:

Tip 1: Probeer het gewoon een keer, dan ervaar je gelijk of onderwijs geven aan professionals bij je past.

Tip 2: Kijk of je het materiaal van je eigen initieel onderwijs kan hergebruiken voor professionals.

Tip 3: Laat genoeg ruimte voor interactie en praktijkcasussen die professionals zelf meenemen en inbrengen.

Tip 4: Zorg dat je van te voren inzicht krijgt in de kennis en vaardigheden van de professionals, zo kan je je cursus effectief inrichten.

Tip 5: Wees niet bang voor interactie. Dat maakt jouw onderwijs nog waardevoller voor professionals.

Ben je een docent van buiten de Universiteit Utrecht, maar hoor je wel graag hoe onze docenten onderwijs voor professionals ontwikkelen? Stuur dan een e-mail naar ovp@uu.nl!

Meer informatie over onderwijsinnovatie op de UU vind je ook op de website van het Centre for Academic Teaching (CAT).

Sabine de Lucht
26 juli 2021