Trek de stoute schoenen aan en ….

… vraag of je bij het college van een collega mag meekijken, want het geeft je nieuwe ideeën en inspiratie

Afgelopen weken hebben diverse collega’s met elkaar meegekeken. Eén van de voordelen van online lesgeven, is dat je heel makkelijk kan aanschuiven bij een digitale les van iemand anders. En hier werd ook gretig gebruik van gemaakt.

Wilde je altijd al meekijken bij ‘de docent van het jaar’ of juist bij een college waar je zulke goede verhalen over hoorde, nu kon het.

Ik vond het echt ontzettend leuk, leerzaam en nuttig om bij een collega mee te kijken. Het was leerzaam om te zien hoe zij het digitaal aanpakt. Ik merk bovendien dat ik er heel veel inspiratie uit haal voor mijn eigen colleges. Niet dat ik zaken direct kopieer, maar je kunt wel goed zien hoe een bepaalde werkvorm uitpakt. En ik ga dan direct na hoe ik dit zelf zou kunnen toepassen. Bovendien was het fijn om van te voren elkaar even te spreken en wat vragen te stellen. Daar heeft zij me meer verteld over haar cursus en ik over die van mij. Dat werkte heel leuk. Ik heb meegekeken met een docent van mijn eigen faculteit en vond dat erg nuttig, maar ik denk dat het net zo inspirerend kan zijn juist eens bij een andere faculteit mee te kijken.

Mocht je geïnspireerd zijn geraakt door dit verhaal trek dan de stoute schoenen aan en vraag een collega of je een keer mag meekijken!

Severina Grotenhuis
28 mei 2020

1. Anne Geesink
    Anne Geesink

Geen zin, tijd of energie om het zelf te organiseren? Dan kan je je ook aanmelden voor het Peer Observatie programma van het Centre for Academic Teaching. Dit programma is opgezet om docenten elkaar te laten observeren tijdens het geven van onderwijs, waarbij je zowel van het observeren als het geobserveerd worden leert. In drie bijeenkomsten word je voorbereid op het observeren en begeleid bij het geven en verwerken van de ontvangen feedback en bij het reflecteren op je eigen ontwikkeling. Afgelopen blok 3 en 4 werd het programma voor het eerst gegeven en dit zijn elke ervaringen van de deelnemers:

“Het is fijn dat iemand met je meekijkt en steunend om feedback te ontvangen. Je werkt zo samen om het onderwijs te verbeteren. Dat is een groot goed. ”
    “Ik leer nog meer van kijken en feedback geven dan van feedback ontvangen”
    “Ik heb er zoveel aan gehad, het zou een verplicht onderdeel moeten zijn dat jaarlijks terugkomt!”
    “Het was heel fijn om bij een docent te kijken van een andere faculteit. Zo kon ik me goed focussen op de vorm, zonder afgeleid te worden door de inhoud.”
    “De nabespreking (na de observatie) helpt bij de reflectie op het onderwijsmoment en mijn leerdoel waar ik me op wil focussen.”

In september starten we met een 2e cohort van het Peer Observatie programma. Hier vind je meer informatie of mail naar cat@uu.nl.