Community

Update: Vanaf 17 december moet je inloggen op publieke PC’s voor de klas

Meer informatie op intranet: https://intranet.uu.nl/actueel/mededelingen/vanaf-17-december-inloggen-op-publieke-presentatiecomputers-update

Daan
10 december 2020

1. Laurens van Meeteren
    Laurens van Meeteren

Dat is eigenlijk wel heel onhandig. Ik heb vaak dat ik ook dagen heb waarop studenten presentaties geven achter elkaar. Dat betekent steeds opnieuw inloggen, en dat kost vaak heel veel tijd. Je wilt ook niet als docent inloggen want dan is er ook meteen toegang tot je mail en al je bestanden, dan kan je eigenlijk de computer niet meer uit het oog verliezen. Is daar over nagedacht bij dit besluit?

2. Daan
    Daan de Pierre

Dag Laurens,

Er is over nagedacht – en het is daarmee inderdaad een extra handeling in jouw geval. Uitloggen kost gelukkig vaak weinig tijd: het zit vooral in het inloggen. Maar: als het goed is mag dat niet langer dan ~1 minuut duren. Verouderde (trage) PC’s worden (of zijn) vervangen.

Misschien niet leuk, maar wel nodig. Datalekken liggen écht op de loer. Juist omdat gegevens ongemerkt kunnen blijven hangen (bijvoorbeeld bij niet correct afmelden uit applicaties) is deze openbare PC kwetsbaar. De afweging is dan ook vooral ‘veiligheid boven snelheid’.