Een carrière in het onderwijs: Play – Passion – Purpose

Onlangs wendde een bijna afgestudeerde dierenarts zich per e-mail tot mij, omdat zij verder in “het onderwijs” zou willen. Het HBO onderwijs heeft haar belangstelling en daarmee is zij zeker niet de enige. Zij ziet mij als een geschikt persoon om over een loopbaan in het onderwijs van gedachte te wisselen. Een interessante gedachte, zowel voor haar als voor mij. Tijdens het lezen van haar toelichting waarom ze een gesprek wil wordt het duidelijk dat haar passie voor het begeleiden van studenten bij hun leerproces groot is.

Ik vraag me af waarom ze dit zou willen? Haar vraag voor dit gesprek doet mij denken aan de door Tony Wagner in zijn boek “Creating Innovators: the making of young people that will change the world” beschreven mantra “Play-Passion-Purpose“. De geïnteresseerde lezer kan ik van harte doorverwijzen naar een eerder op TAUU site verschenen boekbespreking van de hand van Harold van Rijen>>.

Een wezenlijk onderdeel van onderwijs is het begeleiden van jonge mensen bij de ontwikkeling van hun talenten, het stimuleren en ontwikkelen van hun nieuwsgierigheid. Als jonge docent, hoe jong ook, ontdek je spelenderwijs (Play) dat het je raakt, leuk vindt en bovenal nuttig is. Je ontwikkelt een passie (Passion). De passie zit in je en, al dan niet bij toeval, ontdek je die en stuwt hij je verder. Maar hoe maak je van die passie een doel (Purpose)? Een vraag die ik mij in mijn huidige werksituatie regelmatig stel. Wat is mijn doel? Voor een carrière binnen het onderzoek zijn er duidelijke profielomschrijvingen. Maar hoe zit dat voor iemand met onderwijs als hoofdtaak?* Het zou kunnen zijn dat mijn doel is dat ik met mijn onderwijstaken mijn onderwijscarrière en inkomen creëer. Stappen zetten op een vormladder van profielomschrijvingen. Bij die omschrijvingen hoort een inhoud met een bijkomend salaris. Op basis van die inhoud kan worden vastgesteld aan welke trede van de carrièreladder je voldoet. Dat geeft duidelijkheid en geeft je bij het zoeken naar je verdere ontwikkeling een perspectief. Zowel jij als je leidinggevende weten waaraan je moet voldoen om een volgende stap te kunnen zetten en welke hulp je daarbij nodig hebt. En het kan ook zo zijn dat het duidelijk wordt dat verdere groei niet tot de mogelijkheden behoort.

Door het opstellen en vrijgeven van het document “De Utrechtse onderwijscarrière: the next steps>>” heeft de Universiteit Utrecht een belangrijke stap gezet voor haar medewerkers om aan hun mogelijke purpose als docent richting te geven. Prachtig dat deze richtlijn er nu is en carrières in het universitaire onderwijs een herkenbare inbedding hebben gekregen. Nu de vertaalslag van papier naar praktijk. Ik heb al een aantal mooie voorbeelden (bijv. deze>>) gezien!

Ik wil samen met mijn bijna afgestudeerde collega haar proces van Play – Passion – en wellicht Purpose gerelateerd aan onderwijs eens langslopen. Ik kijk met grote nieuwsgierigheid uit naar ons gesprek.

Robert Favier, Programmavoorzitter Master Geneeskunde van Gezelschapsdieren

* Meer weten over de relatie tussen onderwijs en onderzoek? Lees dan ook eens het afscheidscollege van Rob van der Vaart: “De relatie tussen onderwijs en onderzoek: Alom beleden, alom beladen?”

Robert Favier
27 januari 2017

Maarke Roelofs

Beste Tomas,

Een PDF van de U-raad nota staat inmiddels online in het TAUU kennisplatform. De link is ook toegevoegd aan de blog van Robert hierboven. Ben je hiermee geholpen?

Vriendelijke groeten,
      Maarke