Community
Structuur en zorg voor mijn studenten
Hoe zorg ik voor mijn studenten, zij zitten wellicht eenzaam thuis en missen de structuur van een college en elkaar meerdere momenten per week zien?
8 May 2020
Kennistags: Coaching & mentoring / Lesgeven op afstand
Reacties
If you want to comment, please login on the left side of the page with your UU account..
In de Q&A onderwijs op afstand van vrijdag 20 maart vertelde Leonie Heres dat zij haar studenten belt of 1-op-1 met ze chat om ze te vragen hoe het gaat. Het is voor de studenten moeilijk om in teams tegenover een grote groep toe te geven als het niet zo goed gaat.
Ook missen studenten de structuur, ze worden afgeleid door huisgenoten etc. Ze hebben nu extra aandacht nodig om ze in deze nieuwe situatie op weg te helpen gaf Leonie aan.
Karin Smit (onderwijsadvies & training) gaf in dezelfde Q&A de tip om elkaar elke ochtend rond 9 uur even via bijvoorbeeld teams te spreken, tussen de middag weer en aan het eind van de dag ook even een kort moment in te lassen. Zo houdt je elkaar op de hoogte en het biedt structuur in een dag.
De volgende tips 10 tips om succesvol thuis te studeren kwam ik via Dominique Sluijsmans, lector Professioneel beoordelen (hogeschool Zuyd) op Linkedin tegen. Misschien bruikbaar om met studenten te delen, en zo met studenten het gesprek aan te kunnen gaan over o.a. hun leerproces in deze periode?
In de blog ‘Niet alleen maar successen tijdens Corona‘, schrijft een docent over haar zorgen over studenten:
“Over mijn studenten maak ik me veel zorgen. Ik lees dat mensen hun studenten elke dag bellen. Dat zou ik ook met liefde doen, maar ik heb er 120! Veel van hen zijn helemaal niet in goede doen. Ik heb er die terug zijn gekeerd naar Italië, Spanje en de VS en nu vanuit daar moeten werken, maar zich alleen maar vreselijk zorgen maken en zich echt niet meer kunnen concentreren. Er zijn masterstudenten die geen stage meer kunnen lopen, of die vreselijk angstig zijn. Ik word overspoeld met mails van wanhopige studenten die aangeven dat ze het niet aankunnen, en het lukt mij niet meer om ze allemaal op te vangen.
Mijn scriptiestudenten, het zijn er zeven, spreek ik individueel. Eentje heeft net een baby. Die zit nu de hele dag thuis met zijn baby. Hoe moet die het doen? Ik vind mezelf iemand die normaal heel veel aan kan, maar mijn leven is een zorgvuldig opgebouwd kaartenhuis. En deze Corona-crisis kan er gewoon niet meer bij.”
Ook voor docenten handig om te weten! De UU heeft nu een website voor studenten: Tips in tijden van corona. Tips om te studeren vanuit thuis, om fit te blijven en je geldzaken op orde te houden maar ook de mogelijkheid voor een zinnig gesprek met een studentbegeleider of een psycholoog. Zie https://students.uu.nl/naast-de-studie/tips-in-tijden-van-corona
Nieuws vanuit de Studentenpsychologen
Het aanbod van de Studentenpsychologen gaat zoveel mogelijk door. Intakes en behandelgesprekken worden online gedaan. We spreken ook de studenten die teruggegaan zijn naar hun eigen land.Verschillende groepen zoals de afstudeergroepen, de training faalangstaanpakken, de groep voor studenten met een stoornis in het autistisch spectrum, de adhd groepen en de mindfulnessgroepen worden online begeleid. Het was voor ons allen even wennen, maar het lijkt te lukken. We zijn nog bezig om te bekijken wat er op de studentensite nog toegevoegd kan worden.
Studenten die wij spreken reageren heel verschillend, sommige ervaren rust om bezig te zijn met scriptie en na te kunnen denken over wat ze eigenlijk in het bleven willen, anderen missen structuur van het naar de bieb gaan, sociale support.
Tips voor docenten:
– Houd de studenten die bezig zijn met de scriptie extra in de gaten, mogelijk vaker laten rapporteren wat de stand van zaken is
– gewoon vragen hoe gaat het met jullie
– stimuleren dat studenten onderling contact zoeken bv om tentamenstof door te nemen met anderen of over opdrachten te sparren
Onderwijs op afstand en (digi)toegankelijkheid
In deze tijden van onderwijs op afstand is er voor alle studenten veel anders dan voorheen. Voor studenten met een functiebeperking is het soms extra wennen aan het wegvallen van structuur en gemaakte afspraken met docenten. Ook bij online onderwijs is het voor docenten belangrijk aandacht te besteden aan de toegankelijkheid van de gebruikte tools en studiematerialen. ECIO (expertisecentrum inclusief onderwijs, voorheen Handicap en Studie) heeft een speciale pagina ingericht met tips en adviezen die ik graag met jullie deel:
https://www.ecio.nl/digitale-toegankelijkheid/
Elke tool heeft zijn eigen toegankelijkheidsopties. Zo schijnt Microsoft Teams automatische Engelstalige ondertiteling te kunnen maken tijdens het vergaderen. In YouTube kan de docent het transcript zelf toevoegen. En dan zijn er nog allerlei manieren om een powerpoint van geluid te voorzien (Adobe Spark) die wellicht weer snel om te zetten zijn in ondertiteling. ECIO heeft een artikel hierover van het Ierse expertisecentrum toegankelijkheid AHEAD vertaald met daarin al deze nuttige tips:
https://www.ecio.nl/nieuws/afstandsonderwijs-navigeren-op-nieuwe-zeeen/
Stichting Accessibility heeft zelf een aantal tools getest: https://www.ecio.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/03/Videoconferentie-en-Toegankelijkheid-ar
Tot slot kunnen zowel docenten als studenten terecht bij Incluvisie, die een vraagbaak over toegankelijkheid van onderwijs heeft ingericht: http://www.incluvisie.nl/uncategorized/incluvisie-vraagbaak-corona-en-werken-en-studeren-op-afstand-met-dank-aan-alle-samenwerkingspartners/
Heel veel succes hiermee en mochten er vragen zijn over de begeleiding van studenten met een functiebeperking, neem dan contact op met de directie SO&O/studentenbegeleiding: m.a.debakker@uu.nl
Vanuit het Skills Lab bieden we onze studeer- en schrijfcoaching nu online aan. De studentcoaches werken via Teams (of Skype) en kunnen dan ook samen naar teksten kijken en hand-outs delen. Dat blijkt goed te werken.
Daarnaast starten we digitale doorschrijfweken voor studenten die met hun scriptie bezig zijn en wel wat structuur en stimulans kunnen gebruiken. Iets minder intensief begeleid worden de “doorwerkgroepjes” waarvoor studenten zich binnenkort kunnen aanmelden. Doel hiervan is dat studenten elkaar ondersteunen bij aan het werk blijven nu ze niet meer samen op de UB kunnen studeren. Studentcoaches zijn beschikbaar en faciliteren digitale overlegmomenten, een of meer keren per week. Nadrukkelijk ook bedoeld voor internationale studenten die misschien sneller in een isolement raken. Informatie hierover is te vinden op http://www.uu.nl/skillslab en is gedeeld met studieadviseurs en scriptiecoördinatoren, binnenkort ook met tutorcoördinatoren.
Aanstaande vrijdag 10.00 – 10.30 kunnen we vragen beantwoorden tijdens de Q&A alhier.
Heb je meer inhoudelijke of didactische vragen over de schrijfcoaching, neem dan gerust contact op met mij. Ik wissel graag kennis en ervaringen uit. Ook suggesties zijn welkom, bijvoorbeeld over hoe het Skills Lab schrijvende studenten in deze tijd nog beter kan ondersteunen.
Vanuit mijn rol als (ex)Studieadviseur, tutor en begeleider van thesissen en stages werk ik veel op individuele basis met studenten. In deze periode is het voor sommigen lastiger om in deze situatie te werken of zich aan te passen.
Door deze groepen te benaderen en de optie (herhaaldelijk) te geven dat ze te allen tijde kunnen aankloppen hebben ze in ieder geval het idee dat ze gezien en gehoord worden. Niet iedereen zal dan ook gebruik maken van de optie om een gesprek aan te gaan waar voor andere die drempel nu wel lager is en ze er wel gebruik van maken.
In deze individuele gesprekken gaat het veelal om vertrouwen en inzicht geven in context en eigen kunnen, met hier en daar praktische tips.
De structuur die nodig is verschilt uiteraard per student en kan in deregelijke gesprekken achterhaald worden en samen besproken worden. Denk aan studieplanning, contactgroepen met andere studenten of meerdere deadlines (bij thesis bijvoorbeeld) (zonder dat het te veel nakijkwerk wordt;)) maar meer als stok achter de deur.
Dat zijn al enorm veel goede tips! Zelf heb ik ervaren dat er een aantal dingen prettig werken:
– Ik organiseer in Teams wekelijks inloopspreekuren, deze plaats ik in de agenda van de groep. Daar kunnen studenten terecht om even te kletsen tijdens een kopje koffie en om vragen te stellen over de opdrachten waar ze vanuit cursussen mee bezig zijn. Bij aanvang van het spreekuur kijk ik welke studenten er op dat moment actief zijn in Teams. Iedereen die online is, nodig ik ook nog expliciet uit om deel te nemen.
– Werkgroep bijeenkomsten (in Teams) die niet helemaal vol gepland zitten, kan je ook goed gebruiken voor meer feeling met de studenten. Ik doe dat door te openen met een ‘check in’ waarbij ik de presentielijst langsga en alle studenten bij naam uitnodig om kort te delen hoe zij erbij zitten en waar ze tegenaan lopen. Zo weten ze ook van elkaar wat er speelt. Ik maak aantekeningen van wat studenten zeggen, en als daar iets opvallends tussen zit (bv moeite met structuur, eenzaamheid, stress etc), stuur ik ze na afloop een persoonlijk mailtje. Daarin leg ik uit wat me opviel, en nodig ik de student uit voor een tutorgesprek, zodat zij zich gezien en gehoord voelen.
– Ik heb een aantal video-workshops gemaakt rondom thema’s die nu veel spelen. Deze heb ik in een apart Teams-kanaal beschikbaar gesteld. Die gaan bv over de pomodoro-techniek, uitstelgedrag of copingstijlen. Elke workshop begint met het uitleggen van het leerdoel, gevolgd door een korte uitleg (of opdracht om informatie in te winnen over een onderwerp, bijvoorbeeld dmv het kijken van een webinar, Youtubefilmpje of het lezen van een paper) en vervolgens een opdracht om praktisch met dat onderwerp aan de slag te gaan. In tutorgesprekken kan ik studenten adviseren een bepaalde workshop te volgen.
– Tegen de eenzaamheid/ter bevordering van het groepsgevoel, stimuleer ik mijn studenten ook om Teams te gebruiken voor sociale aangelegenheden. Zo heb ik in samenwerking met enthausiaste studenten uit die groep een filmavond met nabespreking georganiseerd. Zo ging het balletje rollen. Inmiddels organiseren studenten nu ook zo nu en dan een pubquizz via Teams.
– En een laatste hele praktsiche tip: zet deadlines niet meer op 23:59uur, maar verplaats ze iets naar voren, naar 17:00uur. Zo motiveer je verder om een gezonde planning aan te houden.
Neem gerust contact op als je het leuk vindt om deze tips te bespreken!