Teacher in the Picture
Docent in the picture: Gery Nijenhuis (Geowetenschappen)
Wat onderscheidt u van andere docenten?
Moeilijke vraag, ik schuif jammer genoeg niet vaak aan bij collega’s. In iedere collega schuilt natuurlijk een unieke docent, gevoed door je visie op onderwijs, benadering, disciplinaire achtergrond en natuurlijk ook persoonlijkheid.
Waar zit volgens u een mogelijkheid tot het verbeteren van cursusevaluaties?
Door ze aan te vullen met meer kwalitatieve informatie, met bijvoorbeeld een groepsgesprek aan het einde van de cursus. Ik probeer dat aan het eind van elke cursus te doen, bij voorkeur met studenten met een diverse achtergrond: uit de eigen bachelor, maar ook externe studenten, exchange en pre-masters. In een klein uur bespreken we dan de cursus aan de hand van thema’s die ook figureren in de cursusevaluaties, zoals de kwaliteit van de colleges, de opdrachten, het niveau van de literatuur, de organisatie, de sfeer in de groep, etc.. Deze gesprekken zijn erg waardevol: ze leveren veel informatie op, met ook ruimte voor kritiek – studenten kunnen daarbij ook eerlijk zijn, want ze hebben de cursus al afgerond.
Vindt u dat je onderwijs kan geven als je zelf geen onderzoek doet?
Onderwijs geven zonder zelf onderzoek te doen zou ik zelf moeilijk vinden, de relatie tussen onderwijs en onderzoek is voor mij de basis van academisch onderwijs. Ik merk ook in de praktijk dat ik geïnspireerd raak door onderzoek, het is simpelweg makkelijker om te kunnen putten uit voorbeelden uit de eerste hand. Aan de andere kant: ook als je geen onderzoekstijd hebt, of over meerdere onderwerpen lesgeeft, doe je natuurlijk onderzoek naar de thema’s waarover je doceert: je leest, verzamelt data, analyseert de verschillende perspectieven, etc..
“Op onze beurt kunnen wij veel leren van andere faculteiten – zoals bijvoorbeeld de kunst van het reflecteren bij Geesteswetenschappen.”
Wat kunnen docenten van andere faculteiten nog opsteken van het onderwijs binnen Geowetenschappen?
Geo is een brede faculteit, met zowel gamma als beta als een mix daarvan: generaliseren is alleen daarom al lastig. We zijn sterk gericht op empirisch onderzoek, zijn toepassingsgericht en gaan graag en veel ‘het veld’ in voor dataverzameling, in Nederland en daarbuiten. Ons onderwijs reflecteert die empirische insteek, en een sterke betrokkenheid van het werkveld. Op onze beurt kunnen wij veel leren van andere faculteiten – zoals bijvoorbeeld de kunst van het reflecteren bij Geesteswetenschappen.
Welk advies heeft u als ervaren docent en voormalig Teaching Fellow voor beginnende docenten?
Experimenteer met verschillende benaderingen en probeer een eigen stijl te vinden, een waarbij je je thuis voelt. Vraag je collega’s het hemd van het lijf – schuif aan bij colleges en werkgroepen. Toen ik zelf begon hanteerden we binnen de sectie het principe van team-teaching, waarin een beginnende docent naast een senior docent in een cursus stond. Dat was leerzaam en plezierig, voor beide docenten, het is jammer dat we tegenwoordig toch weer vaak een cursus alleen doen. Tot slot: als je begint heb je vaak het idee dat je alles moet weten, dat studenten je als een wandelende encyclopedie moeten kunnen zien. Dat idee kwijt raken geeft al een heleboel rust.
10 November 2016
If you want to comment, please login on the left side of the page with your UU account..