Universiteiten nemen standpunt in over universitaire carrières – meer erkenning voor onderwijs en samenwerking

Universiteiten moeten wetenschappers niet meer alleen op onderzoekskwaliteit beoordelen. Ze moeten net zoveel carrièremogelijkheden gaan bieden aan mensen die uitblinken in hun onderwijs of patiëntenzorg. Dat schrijven de grote Nederlandse universiteiten en een aantal wetenschappelijke organisaties in het position paper ‘Ruimte voor ieders talent; naar een nieuwe balans in het erkennen en waarderen van wetenschappers’.

‘De beoordelingscriteria voor onderzoekers moeten op de schop. We willen dat je ook hoogleraar kunt worden als je, bijvoorbeeld, heel goed bent in onderwijs.’ zegt Rianne Letschert, rector magnificus van Maastricht University in de Volkskrant van 13 november.

Letschert geeft aan de huidige cultuur, waarin onderwijs soms nog gezien wordt als een noodzakelijk kwaad, om te willen buigen. ‘Onder meer door te laten zien dat het ons menens is. Daarom wordt nu bijvoorbeeld gewerkt aan een onderwijsvariant van de Spinozapremie. En dan geen slap aftreksel, maar precies hetzelfde: evenveel geld voor de winnaar − 2,5 miljoen euro − en net zoveel zichtbaarheid.’

Ook samenwerking verdient meer erkenning. ‘In de huidige opzet loont een zekere vorm van wetenschappelijk egoïsme. Alle focus is gericht op de eigen publicaties en onderzoeksbeurzen. Iedereen is immers elkaars concurrent op het gebied van prestige en geld. Goed samenwerken met collega’s wordt niet beloond. Ook dat willen we ombuigen, door teamprestaties expliciet in de beoordelingscriteria op te nemen.’

Op Twitter kan het position paper op veel enthousiasme rekenen

Lees het Position paper (2019)|Erkennen en waarderen

Volkskrant 13 november 2019 – Universiteiten: wetenschappers moeten voortaan niet alleen op onderzoekswerk beoordeeld worden

Mathil Gelens
14 november 2019

1. Rik Vangangelt
    Rik Vangangelt

De Universiteit Utrecht werkt ook aan het erkennen en waarderen van verschillende academische activiteiten. Binnen het Open Science programma richt een werkgroep onder leiding van Paul Boselie die zich op het waarderen van Open Science én het waarderen van Onderwijs in een academische carrière. “Utrecht University will prioritize and implement evaluation criteria that value open science practices, making them part of conditions for grants and hiring, tenure & promotion policies, and allocating resources accordingly. This can include open science practices in education. As the argument can be made that not every researcher should be expected to be good at everything (e.g. outreach activities), open science could also be evaluated at the level of research groups, not (only) individual researchers.”

Ook heeft de UU recent een inzichtelijk overzicht van onderwijsprestaties (interne link) voor iedere fase van een docentenloopbaan ontwikkeld. Aan deze onderwijsloopbaan wordt al langer aandacht besteed; met de gedachte dat goed onderwijs wordt gegeven door excellente docenten, die in staat worden gesteld hun onderwijs te verbeteren en innoveren. Als eerste universiteit in Nederland voerde de Universiteit Utrecht zowel de basis als de senior kwalificaties onderwijs in en is de onderwijsloopbaan doorgetrokken naar het hoogleraarschap. Het Senior Fellow programma is een tenure track naar hoogleraar met accent op onderwijs en de Leergang Onderwijskundig Leiderschap bestaat binnenkort 20 jaar. De universitaire docentenprijzen illustreren dat docententalent in Utrecht hoog wordt gewaardeerd en bij de Docentencommunity TAUU delen docenten praktijkkennis met elkaar.