Gerda Andringa en Lorena de Vita winnaars docentenprijzen

Gerda Andringa, docent Liberal Arts & Sciences aan University College Roosevelt heeft de prijs Docent van het Jaar 2020 gewonnen. Lorena De Vita, docent Geschiedenis, ontving de prijs voor Docenttalent van het Jaar 2020. De jury heeft deze winnaars gekozen vanwege hun inspirerende benadering van onderwijs en om het feit dat zij het beste uit hun studenten weten te halen.

Lorena de Vita (fotograaf: Michiel Bles)

Lorena De Vita, docente Geschiedenis, Faculteit Geesteswetenschappen

Docenttalent van het jaar: Lorena De Vita

Historica Lorena De Vita is het beste jonge docenttalent van 2019/2020. Lorena heeft een duidelijke visie op onderwijs: zij incorporeert het concept van het Romeinse Forum in het onderwijs. Wat Lorena daarbij het allerbelangrijkst vindt is dat elke student de neiging en vrijheid voelt om in de klas haar stem te laten horen. Hier slaagt zij met verve in, door een leeromgeving te creëren waar debat en uitwisseling centraal staat.

Studenten waarderen het verder zeer dat Lorena gebruik maakt van haar netwerk buiten de universiteit om studenten in contact te brengen met interessante gastsprekers uit het werkveld. Het gat tussen theorie (dat wat in de klas geleerd wordt) en de praktijk (wat kun je er vervolgens mee?) weet Lorena hierdoor mooi te dichten.

Gerda Andringa (fotograaf: Michiel Bles)

Gerda Andringa, Liberal Arts & Sciences, University College Roosevelt

Docent van het Jaar: Gerda Andringa

Gerda Andringa, docent Liberal Arts & Sciences aan University College Roosevelt, is niet bang een leer- en werkomgeving te creëren waarin zij studenten uitdaagt hard te werken en het beste uit zichzelf te halen. Tegelijkertijd krijgen studenten volop de ruimte om fouten te maken en opnieuw te beginnen. In het onderwijs van Gerda krijgen studenten dan ook veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte tot ontplooiing. Gerda neemt de studenten mee in het eigen onderzoek: studenten werken samen met de docent aan complexe interdisciplinaire vraagstukken, voornamelijk op het gebied van ouderen met dementie. Zo weet ze op indrukwekkende wijze haar onderzoek en onderwijs met elkaar te vervlechten.

Bron: Centre for Academic Teaching, Bert van den Brink

Mathil Gelens