Studenten lijken je niet meer te horen

Lieve Willemijn,
Wat moet ik doen als studenten mijn college niet meer lijken te volgen? Ik heb soms het idee dat ik hun aandacht helemaal kwijt ben, maar heb dan geen idee waar ik ze kwijt ben geraakt en hoe ik ze weer terug krijg.
Alvast bedankt voor je wijze antwoord.
T.

Lieve T,
Als we er even vanuit gaan dat je geen monotoon verhaal houdt, je niet een erg saai vak doceert, de temperatuur in je lokaal niet boven de 26 graden is en je hele groep studenten de avond ervoor geen feest hebben gehad van hun studievereniging. Maar… alsnog dwalen ze af.
In dat geval ga ik zelf minder hard rennen en leg ik meer bij de studenten neer. Minder vertellen, meer vragen. Minder voorstellen, meer opengooien. Minder mij, meer zij.
Als je dat doet, zijn ze zich over het algemeen weer heel snel bewust van hun aandeel in de bijeenkomst.
Lieve groet,
Willemijn.