Hoe motiveer ik mijn studenten in deze donkere dagen?

Lieve Willemijn,

Of het nu door de corona crisis komt of door de donkere en koude dagen; ik weet het niet. Maar de studenten uit mijn werkgroep zijn niet vooruit te branden. Discussies komen niet op gang, opdrachten worden matig uitgevoerd en voor elke vraag die ik stel krijg ik 4 zuchten terug. Hoe zorg ik er nou voor dat ik de studenten weer gemotiveerd zijn?

Groet,

Een wanhopige docent

Ha wanhopige docent,

Wanhoop niet, en vraag het niet aan mij, maar aan je studenten. Want joh, wat is het allemaal snel bijzonder ingewikkeld geworden, en voor iedereen anders. Helemaal nu we allemaal achter een schermpje zitten te koekeloere, dag in dag uit. Voor de een werkt het ‘flippen of the classroom’, waar de ander graag een luchtig kwebbel moment inlast aan het begin van een werkgroep sessie.

Echter, dit is voor iedereen anders! Daarom is dit echt zo’n onderwerp dat je eens in de groep moet gooien. Vraag hoe het met ze gaat, wat er moeilijk is, wat leuk, en hoe je samen kunt schakelen.

Lieve groet,

Willemijn