‘Is dit belangrijk voor het tentamen?’

Veelgestelde vraag in de docentencommunity: Hoe ga je om met studenten die niet intrinsiek gemotiveerd zijn?  Een docent mailde ons: ‘Die terugkerende vraag ‘Moeten we dit weten voor het tentamen?’ is zo slecht voor mijn eigen motivatie…’

Mathil Gelens
5 maart 2020
Kennistags:

1. Anne Geesink
    Anne Geesink

Ja, dat snap ik! Lindy Wijsman heeft een mooi item geschreven in de Educational Database over hoe je vanuit de theorie over motivatie naar je onderwijs kunt kijken. Bij intrinsieke motivatie kun je werken vanaf de Self Determination Theory (STD). Tips die zij onder andere geeft zijn:
    – Geef studenten meer keuzevrijheid, door ze zelf een onderwerp voor een opdracht te laten bepalen of door ze zelf te laten bepalen hoe ze rapporteren over een opdracht.
    – Sluit meer aan bij de leefwereld van studenten door thema’s uit de cursus te relateren aan het nieuws, of andere thema’s die op dat moment leven onder studenten.
    Het item bevat meerdere tips en ideeën om vanuit verschillende theorieën de motivatie bij de studenten te verbeteren.

2. Anneke van Houwelingen
    Anneke van Houwelingen

‘Moeten we dit weten voor het tentamen?’, een herkenbare vraag van studenten. Bedenk dat studenten veel moeten, zowel in hun sociale omgeving als voor de studie. Voor dit laatste geldt dat ze worden afgerekend op/tijdens het toetsmoment. Ik denk dat een betrokken student op zoek is naar duidelijkheid omtrent de leerstof. De gebruikte onderwijsmethodiek kan bij elke cursus een andere invalshoek hebben. Bijvoorbeeld een hoorcollege: je hebt reflectiecolleges, responsiecolleges, Meet-the-expert colleges, kennisclips etc. Een hoorcollege kan dus diverse doelen dienen, van informatief en enthousiasmerend tot en met het uitdiepen van inhoudelijke concepten. En ja, in het rooster staat alleen ‘hoorcollege’. Als dus onduidelijk is wat de functie van een hoorcollege is, is de student zoekende naar het antwoord.

Om terug te komen op je motivatie. Misschien kun je terugvragen waarom de vraag wordt gesteld. Kan het zijn dat de student de leerstof moeilijk vindt? Als dit het geval is kun je hem of haar verder helpen door te wijzen op extra informatie. Daar wordt jouw motivatie in ieder geval beter van.

En wil je meer weten over motivatie? Meld je dan aan voor de SIG motivatie. Of kom naar de bijeenkomst van de SIG motivatie op 23 maart

3. Daniel Janssen
    Daniel Janssen

Waarom is dat geen legitieme vraag eigenlijk? Om voor een cursus te slagen (en dat is toch een van de doelen) moet je toch weten wat er op een tentamen van je wordt verlangd. En waarom wijst die vraag erop dat studenten niet ‘intrinsiek gemotiveerd’ zijn? Waarom zouden ze intrinsiek gemotiveerd moeten zijn? Omdat wij ons vak leuk vinden, hoeven studenten dat nog niet te vinden. Ze hoeven ook niet elk vak interessant te vinden. Sommige vakken blijken een soort emotionele hindernis te zijn op weg naar een diploma. Ik kan heel erg gemotiveerd zijn om advocaat te worden, maar weinig zin hebben in Romeins recht (wordt dat nog gedoceerd eigenlijk?) Maar mijn belangrijkste vraag is eigenlijk deze: waarom is jouw motivatie afhankelijk van de vraag of (al) je studenten intrinsiek gemotiveerd zijn? Het is fijn als ze dat vanuit zichzelf zijn, maar het is vooral ook onze taak om te laten zien dat we een mooi, interessant en nuttig vak hebben.