Community

Als je liever ‘live’ college geeft dan opgenomen, kan dat nog wel in deze tijden?

Deze vraag kwam binnen bij de docentencommunity:

‘Ik heb een vraag over ‘live’ college geven versus het gebruik van videoopnames. Ik geef in blok 4 een cursus met 140 studenten. Ik zou het hoorcollege het liefst op interactieve wijze blijven geven. Dus ‘live’ en niet met van tevoren opgenomen videos.

Ik heb hierover twee vragen:

1. Klopt het dat MS Teams dit soort grote groepen deelnemers aankan? Ik hoor hier wisselende berichten over. (Uiteraard vraag ik de studenten camera en microfoon uit te zetten, tenzij ik iemand specifiek het woord geef.)

2. Is het in deze tijden nog wel acceptabel voor een docent om *geen* videoopname van het hoorcollege beschikbaar te maken?’

Wat denken jullie?

Mathil Gelens
3 april 2020

1. Laurens van Meeteren
    Laurens van Meeteren

Ik heb tot nu toe college gegeven aan cursus met 50 studenten in teams. Verkijk je niet op de overeenkomst tussen echt en live college geven. Je ziet “de gezichtjes” niet, voelt dus niet aan wanneer je sneller of langzamer moet of wanneer het echt tijd voor koffie is. Ook kunnen de studenten nu “het lokaal” verlaten of totaal iets anders gaan doen, normaal heb je daar wel iets van door en spreek je ze daar (positief) op aan om ze weer bij de les te betrekken.
    In dat opzicht zijn kennisclips beter (die ik ook veel gebruik) dan kan de student zelf de timing aanpassen.
    Dus voor nu lijkt mij het online lesgeven in teams vooral als je iets echts interactiefs doet.

Ik neem overingens normaal (fysieke kenniscolleges) altijd op vooral voor de studenten die aanwezig zijn zodat ze stukjes die ze niet begrepen nog eens na te kijken of hun aantekeningen aan te scherpen. Die zou ik nu dus liever van te voren opnemen, of zoals ik voor periode 4 gaan doen gebruik ik die van de vorige periodes (handig dat die zijn opgenomen!). De besprekingen van opdrachten in periode 4 ga ik dan wel in teams doen.

2. Kim Zunderdorp
    Kim Zunderdorp

Over de tweede vraag:
    Er is geen verplichting om alles op te nemen. Vanuit mijn perspectief – ik werk bij Onderwijsbeleid – zou ik adviseren: kijk goed naar welke studenten je cursus volgen. Helpt het hen om studievertraging te voorkomen als je de opname beschikbaar stelt (bijv. bij internationale studenten die in een andere tijdzone zitten)? Dan is het zeker waardevol en zou ik je aanraden om opnames beschikbaar te stellen. Let daarbij wel op privacyissues – opnames uit MS Teams bevatten snel studenten en die kun je niet zomaar opnemen en delen. Wellicht is een andere tool dan geschikter voor jouw doel – neem voor advies contact op met Educate-it (zie https://www.uu.nl/onderwijs/kwaliteit-en-innovatie/onderwijs-geven-op-afstand).

Leidt de opname niet tot het verminderen van studievertraging, kijk dan of het maken van een opname onderwijskundig gezien waarde toevoegt. Daarover zullen mijn collega’s vast nog reacties plaatsen!