Community

Engels praten in een werkgroep waarin studenten en de docent Nederlandstalig zijn

Een docent vroeg ons: Hoe om te gaan met studenten die moeite hebben met Engels in werkgroepen?

‘Zeker als zowel de docent als alle studenten Nederlands spreken, maar de opleiding heeft opgedragen dat de opleiding in het Engels gegeven moet worden? Mensen brengen minder in in discussies, stellen minder vragen, gewoon omdat niet zo gewend zijn om dit in het Engels te doen’, schreef hij.

Wat denken jullie hiervan?

Mathil Gelens
23 januari 2020

1. Marij Swinkels
    Marij Swinkels

In deze vraag schuilt volgens mij een normatief idee dat studenten en docenten geen Engels willen spreken maar dat moeten omdat de opleiding ze dat voorschrijft. Klopt dat? Het lijkt mij dat studenten er vrijwillig voor hebben gekozen om een opleiding in het Engels te doen? En dat de opleiding er ook lang en gedegen over heeft nagedacht om volledig voor Engels te kiezen? Ik weet niet waar deze docent werkzaam is, maar in mijn eigen vakgebied geldt dat het voor sommige vakken juist heel nuttig is om ze in het Engels aan te bieden (dus niet een cursus over ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving, maar wel een cursus vergelijkende politieke systemen bijvoorbeeld).
    Maar voordat we hier in een discussie verzanden over het nut en de noodzaak van internationalisering van het hoger onderwijs, heb ik vooral drie praktische tips om om te gaan met de huidige situatie:
    1. Vertel studenten (en docenten) dat er cursussen worden aangeboden door de UU om hun Engels bij te spijkeren. Bijvoorbeeld bij het skillslab van de UU (daar worden negen cursussen aangeboden, varierend van ‘Brush up your English’ tot ‘Academisch schrijven in het Engels’ (zie https://students.uu.nl/naast-de-studie/trainingen-skills-lab/zoek-een-training. Ook voor docenten worden er dit soort cursussen aangeboden. Vraag ernaar bij je leidinggevende.
    2. Maak het bespreekbaar 1.0! Vinden studenten het echt zo’n groot probleem? Wat is er dan vooral problematisch? Dat ze het nu niet zo goed kunnen, zou juist ook een stimulans kunnen zijn om het samen wél te doen, omdat we nu eenmaal ook leven en werken in een wereld waarin het handig is als je je ook goed in het Engels uit kunt drukken. Het kan dus goed dat de studenten het heel spannend vinden, maar dat is niet per se erg. Door dat te bespreken en te benadrukken dat jullie samen aan het leren zijn (in het Engels) en dat studenten daarbij fouten mogen maken, wordt het vanzelf makkelijker. Ik bespreek dat bijvoorbeeld uitvoerig in een eerste werkgroep van een Engelstalig vak, waarbij ik benadruk dat ik ook geen native English speaker ben, en ik soms ook hulp nodig heb bij het vinden van het juiste woord.
    3. Maak het bespreekbaar 2.0! Als het voor jou echt een onwenselijke of onprettige situatie is en je vindt dat het afbreuk doet aan de kwaliteit van je onderwijs, vraag dan aan het opleidingsbestuur of je als docent een uitzondering kunt maken als alle studenten Nederlandssprekend zijn. Of vraag hen om duidelijk te zijn over de noodzaak van de Engelstalige cursus, dat dwingt hen ook om nog eens na te denken over hun keuzes.

2. Martijn Smit
    Martijn Smit

Prachtig antwoord, maar de vraag bevat zo te zien ook het element of je als íedereen Nederlandstalig is terugswitcht of niet. Ik doe dat zelf in hoorcolleges wel, met de verontschuldiging dat ik dan minder goed uit de verf kom omdat ik het college altijd in het Engels geef… en in werkcolleges schakelen de studenten als ze in kleine groepjes discussiëren ook graag naar gemeenschappelijke talen (of dat nu Nederlands, Duits, Italiaans of Pools is). Maar of dat conform beleid is, weet ik eigenlijk niet…?

3. Mathil Gelens
    Mathil Gelens

Wil je discussieren over Engels – Nederlands op universiteiten? Kom 11 februari naar ons symposium ‘Birds of a feather …a discussion on internationalization in teaching‘. Ad Verbrugge – fel voorstander van Nederlandstalig onderwijs zal zijn standpunt toelichten.
    Het symposium is gratis toegankelijk. Schrijf je in hopelijk tot ziens op de 11e in het Academiegebouw!
    Buitenhof, 20 januari
    Filosoof en voorzitter van Beter Onderwijs Nederland Ad Verbrugge en bestuursvoorzitter van de University of Twente Victor van der Chijs discussieerden over Nederlands of Engels op universiteiten. https://www.youtube.com/watch?v=JxBSW3xLbqY