Wat doe ik met die bergen mails van mijn studenten?

Gedurende de week zie je je mailbox volstromen met mails van studenten. Natuurlijk wil je hen graag goed ondersteunen, maar het beantwoorden kost ontzettend veel tijd en soms heb je het idee dat mailen ook wel gewoon de makkelijkste weg is. Vaak staat de gevraagde info bijvoorbeeld gewoon in de syllabus, of kunnen ze informatie ook bij hun mede-studenten halen.

TAUU is benieuwd hoe ervaren docenten hiermee omgaan: Hoe houd je het overzicht met zoveel mail? Hoe blijf je vriendelijk en redelijk en voorkom je toch dat je zelf ten onder gaat aan de hoge werkdruk?

Mathil Gelens
23 januari 2020

1. Vincent Crone
    Vincent Crone

Ik had een collega die als regel had: Elke vraag die een student zelf had kunnen beantwoorden door de syllabus te lezen, negeer ik. Je moet ook voorkomen dat het voor een student minder werk is om jou te mailen dan om zelf de syllabus te lezen.
    Houd hier rekening mee, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je collega’s! Creeer niet de verwachting dat docenten de antwoorden toch wel geven.
    Bij grote cursussen is het raadzaam om een spreekuur te plannen op maandagochtend van half 9 tot 9, waar studenten langs kunnen komen met hun vragen. Dit helpt enorm om de zelfredzaamheid van studenten te vergroten.

2. Djoeke van der Sluis
    Djoeke van der Sluis

E-mails kunnen heel veel tijd kosten, en het is een medium waarbinnen gemakkelijk communicatiefouten optreden. Daarom leg ik expliciet aan mijn studenten uit hoe ik het juist wél graag zie: Ga eerst zelf op zoek naar het antwoord. Als er inhoudelijke vragen over blijven dan kunnen die voor, tijdens of na werkgroepen gesteld worden. Afspraken plannen doen we juist via de e-mail. Als studenten dit gedurende het jaar vergeten, wijs ik ze daar nog even op.
    Bij een cursus met veel studenten en weinig contactmomenten zou ook kunnen overwegen om een discussieforum op Blackboard aan te maken. Studenten kunnen zo elkaars vragen beantwoorden, en als jouw input nodig is kan iedereen jouw antwoord ook lezen. Dat scheelt onnodige mailtjes.