USO-project: Feedback op feedback geven; verbetering van de kwaliteit van werkplekleren door professionaliseren van externe stagebegeleiders.

Docenten aan verschillende faculteiten worden, middels didactische trainingen, geschoold in het geven van goede feedback. Begeleiders van bijvoorbeeld coassistenten buiten de universiteit krijgen echter niet standaard een training feedback geven, terwijl zij ook bijdragen aan de kwaliteit van onze afgestudeerden.

In een samenwerkingsverband van de faculteiten Geneeskunde, Diergeneeskunde en Farmacie hebben we een cursus ontwikkeld voor didactische professionalisering van begeleiding door externe coschapbegeleiders. Aan de hand van een enquête onder begeleiders hebben we eerst de behoefte aan scholing over feedback onderzocht. Middels een enquête voor studenten hebben we bekeken wat de knelpunten waren op het gebied van begeleiding en feedback. Daarnaast hebben we onderzocht welke geavanceerde digitale tools er bestaan voor leren op afstand. Studenten gaven aan het minst gelukkig te zijn met de kwaliteit van de feedback, de frequentie van observatie en de beperkte aanknopingspunten voor verbetering die ze uit de ontvangen feedback konden halen.

Onze cursus hebben we ontwikkeld volgens het blended learning principe. Zowel de achtergrond van feedback als praktische handvatten en methodes voor feedback geven komen aan bod. De cursus bestaat uit vier onderdelen die in een periode van maximaal 2 maanden worden gevolgd. In de cursus wordt in twee e-learningmodules de theorie over feedback geven, en motivatie en feedbackzoekgedrag van de student aangeboden. In twee face-to-face bijeenkomsten oefenen de deelnemers in de vorm van rollenspelen met het feedback geven, waarbij zij in de tweede bijeenkomst een opname uit hun eigen praktijksituatie meebrengen.

In de pilotfase is de cursus nu tweemaal aangeboden, in alledrie de settings. De cursus is door deelnemers enthousiast ontvangen. In een evaluatie geeft 75% van de respondenten aan dat de verwachtingen (veel) meer dan verwacht zijn waargemaakt. De termen ‘meer van dit, veel variatie, veiligheid, enthousiaste docenten, voldoende ruimte om te oefenen, interactief’ onderstrepen de waardering voor de cursus. Ook het onderdeel serious game binnen de e-learning – waarbij men interactief oefent met feedback geven – wordt als goede oefenmogelijkheid gezien.

De cursus is oorspronkelijk ontworpen voor coschapbegeleiders betrokken bij de opleidingen Geneeskunde, Diergeneeskunde en Farmacie. Echter met een paar aanpassingen is de cursus ook in te zetten bij andere opleidingen.

Lees meer over het USO-project in de Educational Database

Meer weten over de cursus de kunst van goede feedback? Neem dan contact op met dr. Saskia Mol, s.s.l.mol@umcutrecht.nl

Diane van Wieren-de Wijer
28 augustus 2018