TAUU bijeenkomst Onderwijscarrières – do 11 september a.s.

Iedereen lijkt het er over eens dat er meer aandacht moet komen voor onderwijs. Zo organiseerde de VSNU onlangs een conferentie over onderwijscarrières. Ook het ministerie van onderwijs en ons eigen CvB zijn duidelijk met dit onderwerp bezig. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk, ‘meer aandacht voor het onderwijs’?

Wie beter dan de docent zelf om hierover mee te denken? Wat zou jij bijvoorbeeld doen met een grote onderwijsbeurs? En wat is er nodig behalve geld?

Tijdens deze bijeenkomst zullen verschillende docenten een korte pitch presenteren om de discussie te prikkelen. Heb jij hier ideeën over? Kom dan naar deze bijeenkomst en praat mee! En mocht je zelf een korte pitch willen presenteren: heel graag! Meld je in dat geval even bij tauu@uu.nl.

De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 11 september van 15:00-17:00 met aansluitend een borrel op de UCU campus in classroom D van het Locke gebouw.

Maarke Roelofs
20 augustus 2014

1. Maarke Roelofs

Namens Carolien de Kovel; comment geplaatst op 4/9/2014 (zie agenda item over deze TAUU bijeenkomst):

Ik kan helaas niet bij deze bijeenkomst zijn, dus vast enkele gedachten over dit onderwerp.
    Het academisch ideaal is en blijft dat academisch onderwijs wordt gegeven door mensen die dagelijks met onderzoek bezig zijn. Maar in ons huidige system blijft het combineren van onderwijs en onderzoek vrees ik problematisch. Voor je onderzoek ben je afhankelijk van extern geld en extern geld is afhankelijk van publicaties. Hoe meer tijd je in onderwijs steekt, hoe minder tijd voor het produceren van publicaties en dus hoe kleiner de kans dat je aanstelling wordt verlengd. Een financiële vergoeding voor onderwijs is dus niet voldoende. Een systeem waarin onderzoekers in dienst van de universiteit zijn en punten krijgen voor onderwijs en onderzoek en het binnenhalen van extern geld zou waarschijnlijk al veel verbeteren. Een systeem waarin NWO bij het toekennen van beurzen dan ook rekening houdt met de tijd die mensen besteden aan onderwijs zou ook helpen. Of onderwijs moet vooral worden neergelegd bij mensen die nu al in vaste dienst zijn, zoals hoogleraren. Ze heten tenslotte niet voor niets zo.

–Carolien de Kovel