Studenten positief over eerste online college

19 maart 2020

Reacties van studenten op eerste online college

Het is 16 maart als Wouter van Joolingen, hoogleraar didactiek Wiskunde en Natuurwetenschappen, zijn eerste online college geeft. De landelijke maatregelen maken dat noodzakelijk. De combinatie van Microsoft Teams, PowerPoint en Mentimeter werkte goed, de laatste twee maakte hij zichtbaar via het delen van zijn scherm. De reacties van de studenten zijn ook positief.

Wouter vertelt over zijn ervaring: “Een goede voorbereiding is het halve werk, ook hier. Doordat ik alles vooraf goed had klaargezet kon ik makkelijk switchen tussen de drie programma’s die ik gebruikte. Mijn college begon ik met een slide over de etiquette tijdens het college. Studenten zetten hun microfoon uit als ik uitleg geef. Alleen als je gevraagd wordt om antwoord te geven, zet je jouw microfoon even aan. Dat geeft rust in de ‘collegezaal’. Als 40 studenten tegelijk beginnen te praten kan niemand daar iets van volgen.”

“Om de interactie te stimuleren stelde ik open en multiple choice vragen in Mentimeter. Studenten geven in Mentimeter hun antwoorden. Daarnaast waren twee collega’s bereid om de chat in Teams tijdens het college te beheren. Zij zouden mij een teken geven als ik mondeling verder op een thema in zou moeten gaan, maar dat bleek niet nodig.”

Nu zijn vuurdoop achter de rug is volgt als snel het volgende online college. Wouter merkt op dat dit nog geen routine is: “Vrijdag dacht ik nog: een week thuis werken, dan kom ik eindelijk aan die artikelen en reviews toe. Maar door de voorbereiding van mijn eerste online college ben ik daar tot nu toe (red: op dinsdagmiddag) nog niet van gekomen. De positieve reacties van de studenten maken deze tijdsinvestering meer dan de moeite waard.”

Voor hulp bij het opzetten van online onderwijs is de bereikbaarheid van Educate-it via e-mail en chat t/m 20 maart uitgebreid van 08.30 – 21.00 uur.

Meer informatie over onderwijs geven op afstand

Dagelijks om 10 uur: Q&A over onderwijs op afstand bij TAUU

Celia Nijenhuis