Niet alleen maar successen tijdens Corona

‘Hoe gaat het met jullie?’ – vroegen we in de laatste nieuwsbrief. Een docent schetste kort de situatie waar ze in zat. Dat Corona er bij sommigen flink inhakt, weten we allemaal wel natuurlijk. Meerdere docenten geven aan zich zorgen te maken over hun studenten en sommigen hebben het zelf zwaar. ‘ Laten we ons vooral blijven afvragen wat goed is voor onze studenten, en voor onszelf’, zegt deze docent. Lees hier een kort interview.

“We zijn in de universitaire wereld altijd erg goed in het delen van successen, maar Corona en de komst van het afstandsonderwijs is in veel gevallen ook wel echt een probleem dat je niet op kunt lossen door nog even een tandje bij te zetten.

Ik ben alleenstaande ouder (weduwe), met twee kinderen van 6 en 9 die nu continu thuis zijn. Omdat ik ziek was met koorts, mogen de kinderen twee weken lang niet naar buiten, en dus ook niet naar de noodopvang. Het thuisonderwijs in combinatie met UU-onderwijs is praktisch onmogelijk.

Over mijn studenten maak ik me veel zorgen. Ik lees dat mensen hun studenten elke dag bellen. Dat zou ik ook met liefde doen, maar ik heb er 120! Veel van hen zijn helemaal niet in goede doen. Ik heb er die terug zijn gekeerd naar Italië, Spanje en de VS en nu vanuit daar moeten werken, maar zich alleen maar vreselijk zorgen maken en zich echt niet meer kunnen concentreren. Er zijn masterstudenten die geen stage meer kunnen lopen, of die vreselijk angstig zijn. Ik word overspoeld met mails van wanhopige studenten die aangeven dat ze het niet aankunnen, en het lukt mij niet meer om ze allemaal op te vangen.

Mijn scriptiestudenten, het zijn er zeven, spreek ik individueel. Eentje heeft net een baby. Die zit nu de hele dag thuis met zijn baby. Hoe moet die het doen? Ik vind mezelf iemand die normaal heel veel aan kan, maar mijn leven is een zorgvuldig opgebouwd kaartenhuis. En deze Corona-crisis kan er gewoon niet meer bij.

Afgelopen zondag heb ik mijn leidinggevende gemaild dat het niet meer ging. Er werd goed gereageerd, alles is meteen overgenomen en werd voor me geregeld. De ergste benauwdheid is nu gelukkig weg en het hoesten is wat minder. Maar de komende week kan ik zeker nog niet werken. Ik wilde graag laten weten aan al die mensen die worstelen, dat het gewoon zwaar ís. Voor mij is het nog relatief makkelijk om dat te erkennen -en het kost mij al veel moeite-, omdat mijn situatie zó overduidelijk niet meer gaat. Als mensen mijn omstandigheden horen, dan denkt iedereen ‘Ja tjee die heeft het zwaar’. Maar er zijn ook veel mensen in een minder dramatische situatie, voor wie het óók te zwaar is. Mijn onderwijs is nu overgenomen door mijn collega’s, maar ik kan me ook voorstellen dat je zegt ‘deze cursus schrappen we gewoon’.

Voor de meeste van ons hier aan de UU geldt dat we denken dat we altijd alles kunnen, of dat we vinden dat dat moet. Maar het is misschien ook oké om het eens niet te kunnen. Laten we ons vooral blijven afvragen wat goed is voor onze studenten, en voor onszelf.”

Mathil Gelens
6 april 2020

1. Koos Maissan
    Koos Maissan

Na het lezen van het bovenstaande artikel, wil ik jullie attenderen op het bestaan van Bedrijfsmaatschappelijk Werk binnen de Universiteit:
    * Jenny Gezelle (06-41551480, j.gezelle@uu.nl) en
    * Koos Maissan (06-41551478, j.h.maissan@uu.nl)

Bedrijfsmaatschappelijk Werk biedt medewerkers een luisterend oor, biedt pyschosociale begeleiding, denkt mee in mogelijkheden, e.d. Er is geen verwijzing – instemming van een leidinggevende, HR-adviseur, of bedrijfsarts nodig. De gesprekken zijn 100% vertrouwelijk (een leidinggevende krijgt ook geen terugkoppeling).

Gezien de huidige situatie vinden de gesprekken met bedrijfsmaatschappelijk werk telefonisch, of via MS Teams (met beeld & geluid) plaats. Normaliter vinden ze in het Bestuursgebouw, of op Trans 10 plaats.

2. Kim Zunderdorp
    Kim Zunderdorp

Wat goed dat deze docent ook deze ervaring deelt! We vragen iedereen om zich in te spannen om onderwijs zoveel mogelijk op afstand aan te bieden, maar tegelijkertijd weten we ook goed hoe moeilijk dit is: het geven van onderwijs op afstand kost soms meer tijd dan normaal en thuissituaties kunnen dat nog veel verder compliceren. Blijf dus goed op jezelf letten, zeker nu we weten dat deze situatie nog even zal voortzetten.

Ik reageer vanuit onderwijsbeleid graag nog even op de (on)mogelijkheden om cursussen te schrappen, ook voor andere docenten en hun leidinggevende:
    – Bekijk het afwegingskader op https://www.uu.nl/onderwijs/kwaliteit-en-innovatie/onderwijs-geven-op-afstand en overleg met de onderwijsdirecteur of het onderwijs doorgang zou moeten plaatsvinden
    – Je hoeft niet je onderwijs op de campus 1-op-1 te vervangen door onderwijs op afstand. Hou het realistisch, voor jezelf en voor de studenten! Beredeneer daarbij altijd vanuit je leerdoelen: is het mogelijk om de leerdoelen op afstand te bereiken, en wil je daarbij kiezen voor een andere onderwijs- of toetsvorm? Dan kan je – in overleg met je onderwijsdirecteur – een andere onderwijs- of toetsvorm kiezen.
    – We willen vooral studievertraging voorkomen. Leidt het vervallen van (onderdelen van) het onderwijs niet tot studievertraging maar is het wel erg lastig dit op afstand te geven of zit je als leidinggevende zonder beschikbaar personeel? Overleg dan met de onderwijsdirecteur of het onderwijs wellicht kan komen te vervallen.