Kom langs bij het het TIP-project (The Internationalization Puzzle)!

De Universiteit Utrecht is een internationale universiteit. Sinds 2005/2006 is het aantal in Nederland studerende internationals bijna verviervoudigd, zodanig dat 40% van de eerstejaars die in 2021/2022 aan Nederlandse universiteiten stond ingeschreven internationale student was. Een welkome groep van 15% van onze studenten is op dit moment uit het buitenland afkomstig (het landelijke gemiddelde is 30%). In november/december 2022 heeft de Tweede Kamer drie moties aangenomen; stoppen met het actief werven van internationale studenten, een wetsvoorstel indienen om de instroom van internationale studenten te beheersen; en vragen om afspraken over de verhouding tussen Nederlandse en internationale studenten. Sommige universiteiten hebben hun zorgen geuit, maar wat betekent dit voor de Universiteit Utrecht?

Het doel van het project The Internationalization Puzzle (TIP) is het verzamelen van actuele ervaringen over de UU als multiculturele, inclusieve werk- en leerruimte en het formuleren van een strategie – in concrete suggesties – die universiteitsbreed kan worden geïmplementeerd. Het resultaat zal een versterkt gevoel van zingeving zijn wanneer een gemeenschap van docenten, onderzoekers, ondersteunend personeel en lerenden (in de breedste zin van het woord, van eerstejaarsstudenten tot hoogleraren) werkt in een omgeving die zich bewust is van en respect heeft voor onze verschillen en sterke punten.

Wil je graag meedenken over dit onderwerp? Sluit dan aan bij het TIP-project op 2 mei van 12:30-13:30 (Janskerkhof 2-3 zaal 1.16, Binnenstad Utrecht).

De voertaal van de sessies is Engels en lunch is inbegrepen.

Marijn van Ellen
6 april 2023