September-ontbijten Tutoraat 3.0

Dankzij de matching hebben eerstejaarsstudenten op een representatieve manier kennis kunnen maken met de opleiding van hun keuze. Daardoor zitten ze dit jaar hopelijk beter op hun plek en is er eerder binding met de opleiding ontstaan. Nu is de uitdaging om in het tutoraat deze lijn voort te zetten: intensievere begeleiding van studenten in het eerste jaar, in aansluiting op de activerende matching voor de start van de opleiding. Om dit te bereiken, wordt de inhoud en vormgeving van het tutoraat momenteel tegen het licht gehouden. Tijdens de septemberontbijten worden tutoren, studieadviseurs en studenten uitgenodigd om te praten over behoeften en mogelijke verbeteringen met betrekking tot het tutoraat. Deze input is van groot belang, omdat er in het kader van het project Matching ook een trainingsaanbod ontwikkeld en gefaciliteerd gaat worden.

Ben je tutor, studieadviseur of student? Geef je dan zo snel mogelijk op voor onderstaande ontbijtsessies!

1. Maandag 16 september, 08:00-09:30, Maskeradezaal (Academiegebouw)
  2. Dinsdag 17 september, 08:00-09:30, Maskeradezaal (Academiegebouw)
  3. Donderdag 19 september, 08:00-09:30, Van Lier en Egginkzaal (Bestuursgebouw)

Tijdens de ontbijtsessies zullen we per tafel discussiëren over de volgende twee onderwerpen:

Kenmerken van het tutoraat
Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van tutoren en studieadviseurs? Wat is de rol van andere begeleiders, zoals
studentmentoren, studentendecanen en –psychologen?

Het tutoraat als professionele activiteit
Wat moeten tutoren doen, weten en kunnen? Wat hebben ze nodig om hun werk goed uit te voeren?

Daarna vindt er een centrale terugkoppeling plaats.

Je kunt je uiterlijk op maandag 9 september aanmelden voor één van deze ontbijtsessies door een mail te sturen naar Jos de Kruijff (j.dekruijff@uu.nl). Geef aan op welke datum je wilt aanschuiven.

Maarke Roelofs
28 augustus 2013

1. Els Vlist, van der

Naast de september-ontbijten Tutoraat 3.0 is er in oktober ook:

Workshop keuzebegeleiding voor tutoren en beginnende studieadviseurs

Voor tutoren en beginnende studieadviseurs biedt Centrum Studiekeuze de workshop Keuzebegeleiding aan. In de workshop krijgen de deelnemers inzicht in keuzeprocessen en manieren van kiezen. Ook is er ruimte om ervaringen uit de praktijk met elkaar te bespreken. De workshop is op donderdag 3 oktober van 14.30 tot 17.00 uur. Voor meer informatie en aanmelden kijk in de TAUU agenda.

2. Tim Wessel, van

Tijdens de sessie op dinsdag 17 september was er een productieve discussie over verantwoordelijkheden en capaciteiten van een tutor, met goede ideeën over wat nodig is om daaraan te kunnen voldoen. Opvallend was dat er tussen faculteiten/opleidingen behoorlijke verschillen zijn in invulling van het tutoraat en daarmee verantwoordelijkheden en eisen die gesteld worden aan de tutor.

Enkele discussiepunten :
    – moet een tutor een rolmodel (en daarmee een docent in de eigen opleiding van de student) zijn of niet?

– studieresultaten in het 1e blok lijken voorspellende waarde te hebben voor het studiesucces in het 1e jaar. Met dat in het achterhoofd, heb je als tutor de taak om studenten ‘binnen boord’ te houden en aan te sporen tot een goed resultaat of heb je ook een waarschuwende, verwijzende functie (gezien matching-gedachte: zit de student op de juiste plek )?

Naast de uitkomsten op de vragen in de bijeenkomst, zijn er ook nieuwe vragen opgeworpen. Bijvoorbeeld:
    – hoe zorgen we ervoor dat informatie uit het eerdere matchingtraject tijdig bij de tutoren komt, zodat tutoren niet opnieuw een beeld moeten vormen van een student, en dat de lijn die is ingezet ook doorgezet kan worden?

– hoe zorgen we ervoor dat wanneer tutoren doorverwijzen (o.a. naar studieadviseurs, -decanen, -psychologen, honoursprogramma’s, bureau buitenland etc.), studenten op de juiste plek komen? En hoe spelen we in op de behoefte aan terugkoppeling onder de betrokkenen bij de begeleiding; heeft de tutor op de juiste manier heeft doorverwezen en is de student uiteindelijk geholpen?

Ook vanuit het oogpunt van de student zijn bovenstaande vragen belangrijk. De student zou het gevoel moeten krijgen dat met de gevraagde informatie uit het matching/tutoraat-traject ook daadwerkelijk gebruikt wordt en hij/zij zich gehoord voelt en wordt aangezet tot nadenken over gemaakte keuzes eigen functioneren in de opleiding.