Studenten willen liever hoorcolleges dan nieuwe werkvormen

Lieve Willemijn,

Ontwikkelen van onderwijs is mijn lust en mijn leven; het combineren van het fascinerende van mijn vakgebied met nieuwe lesmethoden, waarin de studenten actief met de inhoud bezig zijn. O, wat een verademing ten opzichte van ons vroegere curriculum met alleen hoorcolleges! Echter, nu hoor ik steeds vaker in studentenevaluaties terug, dat die actieve werkvormen teveel tijd kosten qua voorbereiding en verwerking en dat ze (de studenten) liever hebben dat ik hoorcolleges geef.

Moet ik hier aan toegeven?

Hartelijke groet,

M.

Lieve M.,

Heb jij ook nog meegemaakt dat hoorcolleges werden verstoord door vallende breipennen? Tja, die goeie ouwe tijd lijkt altijd mooier dan dat ie is.

Mijn wedervraag zou zijn, of je studenten ook getoetst worden op de manier waarop je je actieve lesvormen insteekt. Toetsing stuurt in grote mate het leergedrag èn de bereidheid om veel tijd aan ontdekkend leren te besteden. Je schrijft niet hoe groot je cohort is, en hoe je toetst. Ik weet bijvoorbeeld dat bij de grotere opleidingen, vanwege de korte nakijktermijn, heel vaak teruggegrepen wordt op meerkeuzevragen. Deze toetsen maar in beperkte mate wat jij beoogt te bereiken met je onderwijs. Zou daar soms een deel van het antwoord in liggen?

Liefs,

Willemijn

P.S.: Wordt er nog gebreid door deze generatie?

Isabella Spaans
20 april 2017