Kan ik weigeren feedback te geven?

Lieve Willemijn,

In mijn cursus kunnen studenten individuele feedback van mij krijgen op een aantal opdrachten voordat ze die inleveren (met het idee dat ze van formatieve feedback meer leren dan van summatieve). Dat geldt niet voor de laatste opdracht. Die moeten ze maken en inleveren zonder feedback, al bespreken we de opdracht wel in globale termen in het college en kan iedereen vragen stellen over zijn/haar eigen werk.

Nu vroeg een student of ik feedback wilde geven op zijn laatste opdracht, omdat hij niet zeker wist of hij de concepten wel goed begrepen had. In het werkcollege had hij geen enkele vraag gesteld, en ik kreeg het gevoel dat hij eigenlijk probeerde om met weinig inspanning nog wat extra informatie van mij los te krijgen. Wat te doen, kan ik weigeren om feedback te geven?

A.

Lieve A,

Je bent docent en hebt een student die informatie uit je los probeert te krijgen. Dan klinkt op zich als iets wat een gezonde, bevredigende onderwijsrelatie zou kunnen zijn. Maar jij hebt er even geen zin in. Snap ik, ’t is ook een beetje too little too late.

Maarrrr… ik denk toch dat je even zin moet maken. Want als ik het goed begrijp gaat het hier om een student die z’n cijfer al binnen heeft en die de ingewikkelde concepten alsnog wil bespreken? Oftewel misschien een Alsnog Achteraf Onverwacht Intrinsiek Gemotiveerd Geraakte Student (AAOIGGS)?

Wel even doen, dus. Gun jezelf wat hersteltijd, en leg de bal even bij hem: ‘Ja uiteraard wil ik je helpen, vertel me vooral welke concepten je moeilijk vindt en schrijf je in voor een afspraak met me volgende week. Dat is denk ik beter dan geschreven feedback van mij via de mail. Groet, A.’

Lieve groet,

Willemijn