Community

Wat werkt juist niet? Help ons en deel je briljante mislukkingen

Al jaren delen we met elkaar ervaringen over wat werkt in het onderwijs. Werkvormen, successen, nieuwe ideeën en innovaties.
Maar eerlijk is eerlijk: het is niet altijd rozengeur en zonneschijn voor ons als docenten. Daarom nu ook eens de andere kant: wat werkt juist he-le-maal niet?

Wat heb je geprobeerd in je onderwijs en zou je je collega’s van harte afraden? Wat zou je zelf echt nooit meer doen?
Vertel het ons, liefst met gedetailleerde omschrijving van het mislukte resultaat, zodat we het een beetje voor ons kunnen zien ?

Mathil Gelens
25 juni 2020

1. Jet van der Zijden
    Jet van der Zijden

Nieuwe dingen ontdekken gaat met vallen en opstaan. Dus ja, ook met het online onderwijs. …..
    Wij hadden besloten om de toetsing behorende bij een eerstejaars cursus als schrijfopdracht aan te bieden en studenten dit te laten inleveren via Safe Assign om zo plagiaat te voorkomen. We dachten dat het wel handig zou zijn om een soort format te maken waarin studenten de opdracht konden maken en hierin ook de instructie en beoordelingscriteria te zetten. Maar waar we niet aan hadden gedacht is dat er dan sowieso een grote mate van overlap wordt gedetecteerd met plagiaatcontrole. Oeps, plagiaat bij alle 200 studenten geconstateerd. En ga dan maar eens proberen te achterhalen of er een “echt” plagiaatgeval tussen zit….. Kortom, maak geen gebruik van standaardformats waarin tekst staat als je opdrachten via Safe Assign laat inleveren!