Community
Programmatisch toetsen: geen cijfers maar inhoudelijke feedback
Studenten leren niet optimaal wanneer zij alleen cijfers krijgen. Nog minder leren ze wanneer dit een slecht cijfer is. Eigenlijk zouden docenten hun studenten van inhoudelijke, opbouwende feedback moeten voorzien, voordat ze cijfers geven. Als de docent dit meerdere malen, over een langere periode aanbiedt biedt dit studenten de ruimte om te falen en daarvan te leren. ScienceGuide sprak enkele UU collega’s hierover, lees het hier.
Programmatisch toetsen kan een geschikt model zijn voor deze alternatieve vorm van beoordelen. Dit model kijkt naar de gehele ontwikkeling van de student, en gaat ervan uit dat de complexe vaardigheden die studenten moeten leren niet te vatten zijn in één toets. Er zijn meer toetsmomenten, die allen onderdeel van het leerproces vormen. Programmatisch toetsen wordt op dit moment ingezet binnen diverse opleidingen aan de UU.
Het Centre for Academic Teaching heeft een Special Interest Group (SIG) die zich helemaal richt op Programmatisch Toetsen. Tijdens de bijeenkomsten van deze SIG kunnen docenten met elkaar in gesprek over dit onderwerp om ervaringen te delen en van elkaar te leren. Het is de afgelopen tijd even rustig geweest in de SIG, echter achter de schermen zijn er vele ontwikkelingen geweest en de community rondom programmatisch toetsen is weer volop actief!
Ben je geïnteresseerd in programmatisch toetsen en wil je onderzoeken of je dit ook zelf zou kunnen toepassen? Lees hier meer over de SIG en meld je aan! Alle docenten zijn welkom. We houden je per mail op de hoogte van geplande bijeenkomsten.
14 april 2021
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.