Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Community

Online alternatieven voor meeloopdagen

Nu het er naar uitziet dat we misschien wel tot de zomervakantie geen face-to-face bijeenkomsten meer organiseren, ben ik aan het nadenken over alternatieven voor de meeloopdagen die wij organiseren voor scholieren uit 4, 5 en 6 vwo. We kunnen natuurlijk scholieren toegang geven tot een opgenomen hoorcollege, maar op de één of andere manier lijkt me dat een armoedig substituut. Hebben jullie tips hoe je dit anders zou kunnen doen?

Jeroen Janssen


Janssen, J.J.H.M. (Jeroen)
22 april 2020

Reacties

  1. Mirthe Mangnus
    Mirthe Mangnus

    Hoi Jeroen. Leuk om elkaar op deze manier weer tegen te komen : )

    Wij denken er nu aan om onze meeloopdag via Microsoft Teams te doen. We willen daar dan wat materialen uploaden, zoals een oud hoorcollege, werkgroepopdrachten, eventueel papers, een vlogje van de studievereniging zoiets. En dan op de dag zelf een soort live Q&A doen met 1/2 docenten, 1/2 huidige studenten en alle meelopers. Zij kunnen dan via de chat of via de microfoon vragen stellen.

    Enige probleem is nu nog dat het de ene keer wel en de andere keer niet lukt om externen toe te laten tot Microsoft teams. Dus daar wordt nog aan gewerkt :)

    Hebben jullie inmiddels al meer ideeën?

      • Janssen, J.J.H.M. (Jeroen)
        Janssen, J.J.H.M. (Jeroen)

        Inmiddels hebben we onze eerste virtuele meeloopdag achter de rug en deze is goed gegaan! We hebben voor de virtuele meeloopdag een MS Team aangemaakt en in dit team hebben we in verschillende kanalen informatie geplaatst. Er is bijvoorbeeld een kanaal met opnames van hoorcolleges en kennisclips. Bij elk hoorcollege of kennisclip hebben we een korte toelichting geplaatst zodat scholieren begrijpen wat de plek van het college of clip in het curriculum is. Het tweede kanaal bevat korte video’s die zijn opgenomen door studenten en alumni waarin zij vertellen waarom ze voor Onderwijswetenschappen hebben gekozen en wat ze van de studie vinden. In het derde kanaal hebben we achtergrondinformatie geplaatst. Denk aan een link naar ons blog, ons Instagramaccount. Links naar open access boeken die gebruikt worden in de studie en voorbeelden van door studenten gemaakte opdrachten.
        Daarnaast organiseren we de komende periode online Q&A sessies in de Teamruimte. Gisteren was de eerste. Deze duren een uur en worden verzorgd door een docent en een student. We geven dan met behulp van een powerpoint nog een korte presentatie en gaan dan in op vragen van scholieren. Wat er goed hielp gisteren was dat we een overzicht hadden gemaakt van veel gestelde vragen. Deelnemende scholieren konden via de chat aangeven welke vraag ze graag wilden dat besproken werd. Scholieren gaven aan ze deze manier van werken fijn vonden omdat het zo laagdrempelig is om vragen te stellen.
        Aan het einde van de sessie kregen we nog het volgende leuke bericht: “Bedankt voor alle informatie! Ik ga me inschrijven” Missie geslaagd dus!

  2. Mathil Gelens
    Mathil Gelens

    We zien ook Stream the professor voorbij komen

    Veel collega’s laten via Twitter weten dat studenten die een studie overwegen en nu niet naar open dagen kunnen komen, bij hen terecht kunnen met vragen

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.

Gerelateerd