Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Community

MS Streams: opnemen van colleges

Ik heb grote moeite met het beleid rondom het opnemen van colleges. Dat mag alleen met toestemming van alle studenten (dus als één die toestemming niet geeft, mag het sowieso niet??) en als er wordt opgenomen, moeten alle camera’s en microfoons uit. Dat gaat in tegen iedere vorm van activerend/interactief en dus zinvol onderwijs. Bovendien, zodra het college is geupload in MS Streams kunnen studenten het vrijelijk downloaden en verspreiden (om maar te zwijgen van bewerken). Ook speelt er de kwestie van intellectueel eigendom: een (beeld)citaat dat binnen een (niet gedeelde) PPT bv. zinvol en toegestaan is, wordt nu problematisch.

Wat is jullie ervaring/wat zijn jullie ideeën?

Hieronder nog even voor de volledigheid de richtlijnen vanuit de Faculteit GW:

• Je mag online onderwijs opnemen. Opnames van online onderwijs die persoonsgegevens bevatten, mogen alleen gemaakt worden indien alle deelnemers hiervoor toestemming hebben gegeven. Persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld: personen die zichtbaar zijn op video, personen die hoorbaar zijn via microfoon, foto’s van personen, namen of initialen van personen. Let daarbij op de volgende zaken:
o Voldoe aan alle eisen die gesteld worden aan het werken met persoonsgegevens .
o Leg bij het verzoek om toestemming uit waarom je het onderwijs opneemt, hoe lang en waar de opname wordt opgeslagen en waar studenten eventuele klachten in kunnen dienen. Wijs aanwezigen er ook op dat ze de opname niet mogen verspreiden zonder toestemming.
o Het wel of niet toestemming geven mag geen impact hebben op de beoordeling van de student.
o We minimaliseren de hoeveelheid geregistreerde persoonsgegevens. Dat betekent dat studenten standaard hun camera en microfoon uitzetten en reageren via de chatfunctie.
• Je beveiligt gevoelige gegevens waarmee je thuis werkt en slaat deze uitsluitend op veilige plekken op.
• Gastdocenten moeten expliciet toestemming geven voor het opnemen en delen van hun lezing.


Onno Kosters
27 november 2020

Reacties

  1. Onno Kosters
    Onno Kosters

    Ter aanvulling: verzoeken van studenten om colleges op te nemen bereiken mij steeds vaker, vandaar mijn vraag. Colleges opnemen kan ook een zekere (aantrekkelijke, zeker in deze tijden…) luiheid bij de student in de hand werken: niet bij college aanwezig zijn en je lekker in je eigen tijd laten ‘spoonfeeden’ met het college. De activerende, het intellect stimulerende werking die het bijwonen van een (interactief) college heeft (bij voorkeur in fysieke vorm, maar dat zit er voorlopig niet in), gaat zo verloren. Er wordt door studenten veel geklaagd over de mindere kwaliteit van het coronogerelateerde online onderwijs: voor zover dat klopt, kunnen wij (en kunnen studenten zelf!) daar iets aan doen door colleges NIET op te nemen.

  2. Kim Zunderdorp
    Kim Zunderdorp

    Ha Onno.,

    Ik herken wat je schetst – als UU vinden we interactief onderwijs erg belangrijk vanuit de gedachte dat dit tot kwalitatief beter onderwijs leidt. En dat werkt nu eenmaal makkelijker als je elkaar kan zien en horen. Niet voor niets dat we ook de ruimte die we hebben voor onderwijs op locatie, vooral inzetten voor interactieve werkvormen. Tegelijkertijd kan niet al het onderwijs op locatie plaatsvinden, en zoeken we dus ook naar manieren om onderwijs op afstand interactief vorm te geven. En ik snap heel goed dat je ook dan graag elkaar wil horen en zien. Daarnaast herken ik ook de signalen dat studenten het erg op prijs stellen dat we colleges opnemen – bovendien is dat ook fijn voor studenten die om legitieme redenen onderwijs niet bij kunnen wonen, bijv. doordat zij ziek zijn.

    Tegelijkertijd is de UU gebonden aan wetgeving, zoals de AVG en wetgeving rondom intellectueel eigendom. Dat is overigens heel terecht: we vinden de privacy van studenten en medewerkers belangrijk en we vinden dat auteurs recht hebben op eerlijke vergoedingen bij gebruik van hun werk. Daaruit komen de regels voort die jij ook weergeeft (zie voor het UU-beleid de etiquette online onderwijs op https://www.uu.nl/onderwijs/kwaliteit-en-innovatie/onderwijs-geven-op-afstand). We zijn wel aan het kijken wat er toch mogelijk is binnen de AVG, in afstemming met andere universiteiten, of we de regels toch iets meer kunnen opstellen zodat we ook onze onderwijsdoelstellingen behalen. Daarin nemen we signalen zoals deze mee, dus dank hiervoor!

    Voor nu heb ik nog wat tips die je hopelijk ook helpen:
    – Denk goed na over welk onderwijs je opneemt en waarom. We verwachten dat studenten vooral instructies terug willen kijken, waarin de interactie dus ook minder aanwezig is. Kun je je opnames beperken tot die delen, waarin de camera’s en microfoons van studenten dus uitstaan, en kun je de opname stoppen zodra de discussie begint?
    – Download je opname van het onderwijs uit MS Teams/Stream en verwijder het daar. Upload het vervolgens naar Blackboard. Dan kunnen studenten het minder makkelijker downloaden, bewerken en verspreiden.

    Hartelijke groet,
    Kim Zunderdorp (beleidsadviseur onderwijs, directie Studenten, Onderwijs & Onderzoek)

  3. Onno Kosters
    Onno Kosters

    Dank voor je reactie en de tips, Kim.

    Ervaringen met het beschikbaar stellen van opgenomen colleges wisselen nogal. Het kan aanleiding zijn voor studenten om eenvoudig niet meer te ‘verschijnen’ bij die colleges – of dat wel te doen, althans: je te melden in de Teamsomgeving en zo zichtbaar te zijn als deelnemer, maar ondertussen iets anders te doen. ‘Vroeger’, toen colleges sowieso niet werden opgenomen, kwam het ook voor dat studenten ziek waren (echt waar :) ), maar de remedie was dan een medestudent te vragen om aantekeningen. Dat bevordert het gemeenschapsgevoel en dwingt, misschien belangrijker, de student actief de belangrijkste zaken in te halen in plaats van passief een heel uur of twee uur hoorcollege door te nemen. Opgenomen colleges zullen nooit dezelfde, door sociale factoren en bv. lichaamstaal en ‘sfeer’ van het college bepaalde werking hebben of impulsen geven als fysiek onderwijs. (In mijn geval sta ik in het geheel niet meer voor de klas dit semester.)

    Instructie zonder interactie lijkt me, op universitair niveau zeker, onwenselijk en is in elk geval nooit mijn praktijk. Leren doe je middels tweerichtingsverkeer; het passief aanhoren van een hoorcollege is zinloos. Dat sluit aan bij mijn opvatting over het in z’n geheel terugkijken van een hoorcollege: het werkt passiviteit in de hand. Aanwezig zijn, aantekeningen maken en daarbij zelf – met behulp van de docent – bepalen wat belangrijk is om aantekeningen van te maken, is een efficiëntere manier om stof (inclusief ‘instructie’) op te nemen.

    Nog afgezien van zaken als privacy en intellectueel eigendom, blijf ik het het opnemen en (beperkte tijd) beschikbaar stellen van hoorcolleges een weinig aantrekkelijk idee vinden. Wel interessant dat je het filmpje op Blackboard beschikbaar kunt stellen, dat wist ik niet. Worden dat geen enorme / veel te grote bestanden of kan Bb dat wel aan?

    Wat betreft intellectueel eigendom speelt ook nog dat met name (jongere) collega’s zonder onderzoekstijd die hun onderzoek wel degelijk onderdeel van colleges maken, bij opname gratis en voor niks de universiteit hun onderzoeksresultaten overhandigen, zonder dat ze daarvoor beloond worden: een klacht/dreiging die ik bij die jongere collega’s ook hoor.

    Hartelijke groet,

    Onno

  4. Matty Spinder
    Matty Spinder

    Graag wilde ik nog een vraag stellen over de reactie van Kim.
    Kim adviseert om de opname op Blackboard te plaatsen, omdat studenten de opname minder makkelijk kunnen downloaden. Volgens mij kunnen studenten alle bestanden die ter beschikking gesteld worden op Blackboard downloaden. Kim, weet jij misschien of er mogelijkheden zijn om de download te blokkeren?
    Al vast dank. Met vriendelijke groeten, Matty.

    • Kim Zunderdorp
      Kim Zunderdorp

      Ha Matty en Onno,

      Helaas begreep ik dat mijn advies vwb Blackboard was gebaseerd op verouderde informatie. Dat wordt inderdaad toch niet aangeraden. Het beste wat nu mogelijk is om de juiste instellingen te kiezen, zodat in ieder geval alleen je studenten de video kunnen bekijken en downloaden. Dat kan vooraf door de ‘vergadering’ (college) aan te maken via het Team ipv via Outlook (dan verschijnt de video automatisch in de bestanden van het Team en kunnen alleen Team-leden erbij), of achteraf door bij ‘videodetails bewerken’ de machtigingen aan te passen naar eigen inzicht. Het is in Stream niet mogelijk om het downloaden te blokkeren, voor zover ik weet.

      Ik zal daarnaast bij mijn collega’s met meer technische expertise uitvragen of er nog andere mogelijkheden zijn waardoor je het downloaden ook kan blokkeren. Al blijft natuurlijk een risico dat studenten de video alsnog via een screencapture opnemen…

      Hartelijke groet,
      Kim

  5. Onno Kosters
    Onno Kosters

    In het verlengde van de vraag van Matty: het MS-streams channel waar een opgenomen college terecht komt, biedt in de rechterbalk andere colleges van collega’s uit de hele universiteit. Is dat nou echt de bedoeling/zo wenselijk? Niet alleen kunnen studenten dus hun eigen colleges bekijken, downloaden, bewerken, verspreiden, maar ook die van heel andere docenten. Eens te meer reden om hier vanuit beleidsoogpunt (Faculteit, waar ben je?) eens heel goed over na te denken.
    Vriendelijke groet,
    Onno

    • Kim Zunderdorp
      Kim Zunderdorp

      Ha Onno,

      Hele goede punten vwb het opnemen van colleges, die we allemaal mee zullen nemen in onze overwegingen bij de herziening van de etiquette, dus nogmaals dank! En wellicht was ik in mijn vorige antwoord nog wel het belangrijkste vergeten: je bent als docent natuurlijk nooit verplicht om opnames te maken. Dus wat mij betreft heel logisch als jij je colleges niet opneemt, omdat het niet past bij je onderwijs (ik ben ook groot voorstander van instructie buiten de colleges om en uitsluitend interactie in de colleges), en je studenten op andere manieren zich voldoende het onderwijs volgen.

      Vwb de opnames in Stream: dat vinden wij inderdaad ook niet zo handig. Dat gaat daarom ook binnenkort veranderen: https://intranet.uu.nl/actueel/mededelingen/opnamen-teams-vergaderingen-binnenkort-ergens-anders-opgeslagen

      Groet,
      Kim

  6. Onno Kosters
    Onno Kosters

    Dank, Kim!
    Gek genoeg plaatste ik afgelopen week een opgenomen sessie op Streams, waarvoor de studenten geen toestemming kregen om te bekijken. Ik heb hem toen actief gedeeld (‘share’), maar ook dat hielp niet. Zal met instellingen van die opname te maken hebben, maar ik kon nergens zien waar deze afweken van een andere opname, die studenten wel gewoon konden bekijken.
    Kortom, het is allemaal, nog afgezien van de kwesties waar deze discussie mee begon, ook technisch niet ideaal.

  7. Onno Kosters
    Onno Kosters

    Ter aanvulling nog: een opname wordt standaard (ook) in Teams opgeslagen (0nder “Posts”), waar de deelnemers aan de ‘vergadering’ hem kunnen terugkijken. De nieuwe regeling lijkt me dus een wassen neus, tenzij het opslaan in Teams wordt afgeschaft.

  8. Laurens van Meeteren
    Laurens van Meeteren

    Is het niet een optie om met bijvoorbeeld camtasia een deel van je scherm op te nemen (dat kan). Je neemt dan alleen het deel op waar je powerpoint staat en niet de webcams en geluid van de studenten. Op die manier heb je alleen jouw deel van het verhaal. Is wellicht wel wat rommelig voor de terugkijkers maar privacy technisch een stuk minder lastig.

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.