Community

Lesgeven op afstand voor 12 personen met ondersteuning van een powerpoint presentatie

Ik ben onderwijspractitioner op de faculteit Diergeneeskunde.

Dat wil zeggen dat ik als dierenarts werk in de praktijk en als Zzp-er af en toe praktisch onderwijs geef zoals het werkcollege waar deze vraag over gaat.

Werkcollege is voor ongeveer 12 studenten. Normaal doe ik dat mbv een powerpointpresentatie en interactief vragen stellen en vragen die ze vooraf hebben gekregen bespreken en een aantal you-tube filmpjes om bepaalde dingen toe te lichten.

Ik ben niet thuis in onderwijs op afstand en eerlijk gezegd niet handig in dit soort dingen.

De vraag kwam van de co-assistenten, wat natuurlijk heel erg leuk is dat ze zo gemotiveerd en geïnteresseerd zijn om toch dit onderwijs te volgen.

Ze hebben mij de pdf vergaderingen in teams gestuurd.

Ik heb een MacBook Pro. Ik heb op deze site al het een en ander gelezen over de ervaringen, maar zou graag willen weten hoe ik een powerpoint en filmpjes in Teams kan presenteren.

Maria de Nijs
20 maart 2020

1. Lana Hoekstra
    Lana Hoekstra

Een werkcollege voor ongeveer 12 personen kan goed verzorgt worden in Teams. Het is gemakkelijk om een Team aan te maken en alle studenten hieraan toe te voegen (dit kan eventueel via het delen van een code). Binnen de teams kunnen vervolgens informatieve documenten gedeeld worden en links naar bijvoorbeeld Youtube filmpjes.

Een werkcollege zou vervolgens plaats kunnen vinden via een videocall. Deze kan aangemaakt worden vanuit Teams zelf of vanuit Outlook. Voordat de videocall van start gaat is het belangrijk om studenten goed te informeren over wat zij kunnen verwachten en wat er van hun verwacht wordt. Zorg dat de studenten weten dat zij hun microfoon en beeld uit moeten zetten, en dan zij weten dat zij eventuele vragen in de chat kunnen zetten. Door de chat in de gaten te houden kan je vragen bespreken tijdens het online college of hierna.

Het is mogelijk om je scherm te delen tijdens het videocollege. Dat doe je door in de zwarte balk op ‘share’ te klikken. Je kan er voor kiezen om een beeld te delen (bijvoorbeeld een internetpagina of pdf die open staat op je computer) of een powerpoint. De tweede optie zorgt vaak voor een prettigere ervaring.

Link naar een Teams handleiding (voor docenten en studenten): https://manuals.uu.nl/nl/handleiding/teams-voor-onderwijs/