Community

Kunnen we nog meer met Zoom?

Van veel kanten hoor ik dat het met Zoom beter werken is in een groep omdat je dan iedereen goed in beeld kunt houden en er op de achtergrond veel mogelijk is. Bij Teams zijn er steeds maar vier personen zichtbaar. Ondersteunt de UU dit programma op de een of andere manier? Ik hoorde ook al van een medewerker die abonnementskosten zelf voorschoot. Iemand ervaring of tips?

Joy de Jong
26 maart 2020

1. Lana Hoekstra
    Lana Hoekstra

Zoom kunnen we inderdaad als UU niet ondersteunen wegens privacyissues.

In Teams is het inderdaad zo dat er slechts 4 personen in beeld zijn. Dit zijn de personen die als laatste aan het woord zijn geweest of aan het woord zijn. Dit zorgt vaak voor een prettig beeld. Wanneer er veel participanten zijn kan het er soms chaotisch uit zien.

Vanuit de UU is er een campusbrede licentie op app Starleaf. Deze applicatie is vergelijkbaar met Zoom. Het is bijvoorbeeld makkelijker om een webinar te organiseren omdat er een handige ‘spotlight’ functie is ingebouwd. Ook kan je als docent (of als student) zelf instellen hoe je je scherm wilt hebben. Je kan er dus voor kiezen om bijvoorbeeld slechts 1 iemand, 4 personen of iedereen te zien die in de vergadering aanwezig is.

We bieden ondersteuning op het gebruik van Starleaf aan iedereen die aan de UU verbonden is. De reden dat we inzetten op Teams is omdat het meer functionaliteiten heeft (e.g. het delen van documenten) en we willen voorkomen dat studenten te veel verschillende applicaties moeten gebruiken. Dit kan voor verwarring zorgen.