Je aandacht verdelen tussen het gesprek en de chat

In de online Q&A vroeg een docent: ‘Ik merk dat ik het heel lastig vind om mijn aandacht te verdelen tussen het ‘hoofdscherm’ en de chat. In de chat worden vragen gesteld, maar als ik die lees, mis ik wat er gezegd wordt.’ Hoe gaan jullie daar mee om?

Mathil Gelens
3 april 2020

1. Stef Dingemans
    Stef Dingemans

Tot op heden heb ik 3 mogelijke opties geprobeerd die ik zelf als positief ervaar en probeer te combineren.

1. Voorbereiding is het halve werk.
    Door studenten van te voren (specifieke!) vragen te laten insturen kan ik tijdens het online college deze vragen efficient en bondig terugkoppelen (ook gericht aan de betreffende student). Daardoor is de chat minder belast en kan ik me focussen op het beantwoorden van de vragen (en andere onderdelen van het college).

2. Samenwerking
    Afhankelijk van het soort online college (Q&A – HC, werkcollege?) kan het handig zijn om met een collega die ook aan het vak is gebonden, een studentenassistent of een bereidwillige student samen te werken. Die kan dan de chat in de gaten houden- (het liefst) daar de vragen direct beantwoorden of anders terugkoppelen naar mij.

3. Regie (script); dit kwam vanochtend ook ter sprake. Studenten zijn naar mijn idee nog meer gebaat bij duidelijkheid over de invulling van het online college. Een duidelijke richtlijn over de invulling van het college (welke onderdelen, taken, etiquette) en dus ook gebruik van de chat kun je daar vooraf al goed duiden. Daarmee zorg je dat de chat niet ‘vervuild’ raakt en studenten er dus alleen gericht gebruik van maken wanneer je dat wil.

*Uiteraard zijn dit persoonlijke ervaringen. Wellicht helpen ze om de komende tijd de online colleges te ontwikkelen, zelf blijf ik ook zoeken naar fijne en handige vormen.

2. Rik Vangangelt
    Rik Vangangelt

Ha,
    Dat vind ik een herkenbaar probleem. Bij de dagelijkse Q&A-sessies met docenten lees ik ook in de chat mee terwijl ik een docent interview. Het scheelt enorm dat mijn collega’s in de chat de meeste vragen beantwoorden. (Dat zou in het voorbeeld van Stef de rol zijn van een collegadocent of student(assistent).) Je kunt bijvoorbeeld ook afspreken dat de vragen die jíj moet beantwoorden beginnen met een tag van je naam. Dan weet je dat je de andere vragen kunt negeren.

In een normale bijeenkomst met meerdere deelnemers, steken die deelnemers hun hand op óf ze onderbreken je als het urgent genoeg is. Dat kun je nu ook doen: als studenten direct de vraag willen stellen, kunnen ze hun microfoon aanzetten en direct de vraag stellen. En voor de vragen in de chat kun je bijvoorbeeld na een belangrijk onderwerp of na een paar minuten pauze inlassen en de (nog niet beantwoorde vragen) beantwoorden.
    Vorige week vertelde een docent dat ze die rol door een student(assistent) liet vervullen: die student las de chat en stelde de meest prangende vragen live, en zag er op toe dat andere vragen toch (door zichzelf, medestudenten of later door de docent) beantwoord werden.