Community

Interactie in een (online) werkgroep met 25 studenten

Deze vraag werd gesteld in de online Q&A voor docenten:

‘Voor ons vak geven we 5 werkgroepen met ieder 25 studenten. Ze moeten in die werkgroepen oefenen met bepaalde begrippen uit de colleges. Ik merk dat het heel lastig is om studenten actief mee te laten doen zodra er meer dan 6 studenten in een groep zitten. Moeten we de werkgroepen misschien helemaal schrappen en studenten twee-aan-twee vragen laten bespreken? Maar hoe toets ik dat dan?’

Mathil Gelens
9 april 2020

1. Hetty Grunefeld (O&T)
    Hetty Grunefeld (O&T)

Het lastige bij groepsopdrachten is inderdaad vaak om de taak complex of groot genoeg te maken zodat iedereen actief mee moet doen. Reken maar uit: als je verwacht dat elke student een uur bezig is met jouw opdracht, heb je voor een groep van zes studenten een taak nodig die zes uur werk kost.

Dus als je zegt: oefenen met begrippen, hoe kun je dan de vraag voor de groep ingewikkeld of groot genoeg maken? Misschien wil je ze een wiki-item laten maken rond een bepaald begrip, waarin tenminste drie voorbeelden genoemd worden van hoe het begrip in de echte wereld wordt gebruikt? Of twee voorbeelden van goed en één voorbeeld van fout gebruik van het begrip? Met bronvermelding?

Om ideeën voor groepstaken te verzinnen is het handig om de leerdoelen erbij te hebben: wat doen studenten die de begrippen beheersen anders dan studenten die de begrippen niet snappen?

Zijn er begrippen bij die je als threshold concepts kunt beschouwen? Dat zijn concepten die moeilijk te begrijpen zijn, maar als je ze eenmaal snapt vergeet je ze nooit meer.

2. Mathil Gelens
    Mathil Gelens

Deze vraag is herkenbaar voor veel docenten. Hanneke Tuithof bijvoorbeeld:

Ik merk dat bij online onderwijs in grotere groepen de interactie moeilijk te organiseren is.En juist die interactie geeft (ervaren) docenten zoveel pedagogische en vakdidactische informatie.Hoe zit een leerling/student erbij?Ik zie aan lichaamshouding en ogen zo ontzettend veel.— hanneke (@hanneketuithof) March 30, 2020

In de handleiding voor online onderwijs met Teams staat heel veel informatie.
    (Je vindt hem via de intranetpagina Ondewijs op afstand). Daarin wordt Mentimeter aangeraden als je interactiviteit wilt stimuleren:

Interactiviteit met Mentimeter

Bert le Bruyn laat in een filmpje zien hoe hij zijn werkgroep naar online verplaatst. Hij geeft tips over de afspraken die je aan het begin kunt maken en meer.

Als je interactiviteit wilt stimuleren raden we aan om Mentimeter te gebruiken. Er zijn verschillende mogelijkheden in Mentimeter. In het programma is het mogelijk om een presentatie aan te maken, maar je kan ook Powerpoint slides in Mentimeter importeren. Hierbij worden de slides uit Powerpoint omgezet in plaatjes waardoor eventuele animaties verloren gaan.
    Andersom kunnen vragen uit Mentimeter worden toegevoegd aan je Powerpoint. Het is dan echter niet mogelijk om meer dan 4 vragen toe te voegen.
    Als laatste is het mogelijk om te schakelen tussen je Powerpoint en Mentimeter tijdens de meeting.
    Kijk voor meer informatie op https://educate-it.uu.nl/toolwijzer/#tool-mentimeter. Inloggen op Mentimeter kan met een Solis-ID via de volgende link: https://www.mentimeter.com/join/uu

3. Kristin Denzer
    Kristin Denzer

Als je een interactief college / een werkgroep omzet naar onderwijs op afstand kun je wel blijven bouwen op je ervaring van eerdere jaren. Meestal wet je als docent heel goed op welk moment welke vragen komen. Door daarop te anticiperen en op dat moment een moment of een vraag waarop ze in de chat kunnen antwoorden in te bouwen kun je hierop inspelen.

Je begint niet bij punt nul, maar hebt een schat aan ervaring. Vertrouw daar op en maak er gebruik van.

4. Jessica Hegeman (O&T)
    Jessica Hegeman (O&T)

Think-pair-share is een activerende werkvorm die je kunt gebruiken om interactie te stimuleren tijdens een werkgroep. Bij deze werkvorm denkt een student eerst zelf na, bijvoorbeeld over zijn/haar antwoord op een vraag. Daarna bespreekt hij/zij dit antwoord met een medestudent. Vervolgens worden de antwoorden gedeeld en bediscussieerd in de gehele groep. Een mooie manier om alle studenten actief met de stof bezig te laten zijn.

Wanneer je deze werkvorm start met een vraag, dan is het van belang om van tevoren een goede activerende vraag te bedenken. Een vraag die past bij de leerdoelen van het werkcollege en de studenten stimuleert om dieper na te denken over de lesstof.

Het stellen van de juiste vragen is een krachtig middel die je als docent kunt inzetten om de interactie te verhogen. Zie ter inspiratie deze pagina “De kunst van het stellen van vragen als docent”: https://www.vraagzin.nl/2018/01/vragen-stellen-onderwijs.html