Tips en ervaringen mbt het digitaal gaan ivm COVID-19!

Met het besluit dat er voorlopig geen contactonderwijs is toegestaan, is iedereen sinds vrijdag 13 maart iedereen enorm druk aan de slag gegaan om het onderwijs online aan te bieden. Ik wil docenten vragen hun tips en ervaringen hier te delen. Voor algemene tips en laatste stand van zaken zie

SUCCES allemaal!

Manon Kluijtmans

23 maart 2020

1. Mathil Gelens
    Mathil Gelens

Op ons Twitter-account delen we veel tips en ervaringen van docenten. Een aantal mensen hebben een hele mooie serie getwitterd met adviezen.

Met de hashtags #UUgotthis en #connectuniversitiesNL worden veel tips gedeeld!

Ook op de intranetpagina Onderwijs op afstand worden veel vragen gesteld (en beantwoord!)

Een heel draadje van Willem Janssen:

En nog een heel draadje van Martijn de Koning:

Collega Bianca Kramer van de UBU schrijft: Voor informatie over gebruik van bronmateriaal in kennisclips en weblectures: https://uu.nl/organisatie/auteursrechtinformatiepunt/docenten/kennisclips-weblectures. Voor delen van onderwijsmateriaal UU: https://educate-it.uu.nl/repository/
    Tip: gebruik zoveel mogelijk bronmateriaal met een open licentie, en maak je materiaal zelf ook open beschikbaar

Deze blog van @ashwinbrouwer geeft heldere handvatten als je onderwijs wilt geven met Microsoft Teams

En ook heel handig Vanessa de Wilde deelt een tip over lesgeven op afstand terwijl je thuis kinderen hebt rondlopen :-)
    thuiswerken

Nog meer ervaringen van hoe collega’s het thuiswerken beleven lees je op Corona-werkdagen van universitair docenten in een paar tweets

Leonie Heres-van Rossum

Mooie tips! Hier nog een paar.. (sommige ook echt door schade en schande geleerd ;)

– Vraag studenten zelf ook achteraf (en evt. tijdens) de sessie hoe ze het vonden gaan (bijv. met Mentimeter, een poll, of via de chatfunctie) –soms hebben ze zelf ook nog goede suggesties voor wat handiger kan.
      – Start iedere sessie met studenten met een heldere uitleg van de ‘vergaderdiscipline’ aka de spelregels: hoe gaat de sessie verlopen, hoe kunnen ze vragen stellen, etc. Ook voor studenten is het namelijk nieuw, zeker als het meer is dan een 1-op-1 videobellen.
      – Geef studenten in online sessies met een groep wat langer de tijd om hun vragen te stellen
      – Als je gaat streamen/ videobellen etc.: laat studenten het geluid van hun microfoon uitzetten tenzij ze een vraag willen stellen. Of laat ze de vragen via de chatfunctie stellen (in MSTeams bijv.) die je dan mondeling kunt beantwoorden. Om te zorgen dat je zelf goed verstaanbaar bent is het gebruik van een koptelefoon met microfoon handig.
      – De eerste keer dat ik een sessie deed met mijn groep in MS Teams, deelde ik ook even mijn scherm om te laten zien waar een paar belangrijke functies van het programma zitten (waar lever je de opdracht in, waar/hoe kun je vragen stellen, etc.). Dat helpt studenten bekend te worden met het programma en nodigt ook andere praktische vragen uit.
      – Vergeet niet van tevoren programma’s met notificaties -zoals je mail- even uit te zetten zodat die niet plotseling in beeld komen tijdens een sessie met studenten (zeker van belang als je ook je scherm deelt bijv.)
      – Wees creatief in het omzetten: het onderwijs hoeft op afstand niet 1-op-1 hetzelfde te zijn om toch effectief en interactief te zijn. Een Q&A over de literatuur via de chat kan soms een prima alternatief zijn op een ‘gewone’ werkgroep waarin je de literatuur bespreekt, en een presentatie van studenten hoeft niet ‘live’ via videobellen maar kan ook gewoon opgenomen worden.
      – Bedenk dat niet alle studenten altijd toegang hebben tot snel internet/ ruime internetbundels. Voor hoorcolleges zijn offline beschikbare kennisclips daarom een goed alternatief. En neem live sessies het liefst op zodat als studenten wegens een storing of i.d. niet kunnen aanhaken, ze e.e.a. later toch kunnen terugkijken.

Succes!