Met klamme handjes naar balkon Pi..

De oproep om deel te nemen aan de TAUU ontbijtsessie over het nieuw op te richten Centre for Academic Teaching trok mijn aandacht, omdat ik het interessant vond om eens te horen hoe er UU-breed over docentprofessionalisering gedacht wordt. Ik had verwacht dat hier in grote getalen inspirerende docenten en bestuurders op af zouden komen waar ik, net als het prototype ‘passieve student’, achterin een hoekje van de zaal naar kon luisteren en wat van op kon steken. De schrik zat er dus wel een beetje in toen bleek dat, naast een aantal actieve TAUU’ers, zich slechts een handjevol docenten aangemeld had. Daar ging mijn voornemen op te gaan in de menigte. Met toch wel wat klamme handjes begaf ik me naar balkon Pi, alwaar ik direct vol enthousiasme en interesse werd ontvangen. Uit dit enthousiasme bleek meteen waar TAUU voor staat: een ontmoetingsplek zijn voor, en ervaringen willen uitwisselen met, alle betrokken docenten.

Wat volgde was een enorm inspirerende bijeenkomst met een interessant gemixt gezelschap. We werden creatief aan het denken gezet met de opdracht te brainstormen over het nieuw op te richten Centre for Academic Teaching aan de hand van een fictief gebouw. Door de ervaring vanuit verschillende faculteiten en posities werd het een zeer inspirerende brainstorm. Er werd gesproken over binnenkomst via een koffiekamer, waar iedereen van junior docent tot onderwijshoogleraar laagdrempelig ervaringen uit kan wisselen en advies kan inwinnen. Er werd gesproken over een innovatietuin, waar onderwijsvernieuwingen kunnen worden uitgedacht en uitgeprobeerd; en er werd gesproken over een expositieruimte, waar niet alleen de belangrijke door docenten binnengehaalde prijzen en beurzen, maar juist ook de kleinere innovatieprojecten geëtaleerd kunnen worden om elkaar te informeren en te inspireren.

Duidelijk was dat onafhankelijk van de ervaring en thuisbasis van de docent een aantal dingen steeds terugkwamen: mogelijkheden om je verder te kunnen ontwikkelen, faciliteiten om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen en écht goede koffie. Ook zichtbaarheid van onderwijsinnovaties en het faciliteren van onderzoek naar de effectiviteit van deze innovaties was een terugkomend thema.

Na afloop van deze bijeenkomst had ik echt het gevoel een waardevolle bijdrage geleverd te hebben aan de docentencommunity binnen de UU door input te geven over wat voor mij als docent belangrijk is in mijn werk en mijn verdere ontwikkeling. Het was daarnaast een leuke en laagdrempelige manier om docenten van andere faculteiten te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Ik zou dus iedereen, en met name collega’s die eenzelfde drempel voelen bij actieve deelname aan dergelijke bijeenkomsten, willen aanmoedigen vooral van zich te laten horen bij dit soort initiatieven. Jouw ideeën en ervaringen zijn het waard om gehoord te worden!

Liesbeth Bijlsma
15 december 2016

1. Manon Kluijtmans
    Manon Kluijtmans

Als kwartiermaker voor het nieuwe ‘Centre for Academic Teaching’ heb ik genoten van de ontbijtsessie. Ik kwam er uit met een hoofd vol ideeen, maar vooral met enorme energie en enthousiasme. Want zet een paar docenten bij elkaar en de inspiratie en creativiteit stromen. En dat is precies wat we in het centrum moeten gaan doen: een platform creeeren waarin we elkaar ontmoeten, waarin werkvloervragen en onderwijskundige expertise elkaar vinden, waarin we ideeen uitwisselen, elkaar inspireren en stimuleren! TAUU speelt reeds een belangrijke rol in het creeren van een community van en voor docenten en blijft dat hopelijk met hetzelfde enthousiastme doen. Het centrum kan dit aanvullen met een breed aanbod aan docentprofesionalisering, het stimuleren en ondersteunen van onderwijsinnovatie, ‘scholarship of teaching’ en docentcarrieres. Ik wil TAUU, en in het bijzonder Jacco, Robert, Sibe en Maarke veel dank voor het organiseren van de ontbijtsessie. Ik heb jullie opzet ongegeneerd hergebruikt voor de brainstorm met onderwjisdirecteuren’ (een rol voor het centrum is tenslotte best practices uitwisselen ;-)). Liesbeth en alle andere aanwezige docenten dank voor jullie meedenken: we moeten het centrum met en voor elkaar gaan ontwikkelen, en daaraan heeft deze ontbijtsessie zeker bijgedragen. Liesbeth ik steun je oproep van harte: docenten laat je horen!