Hoe maak je onderwijsprestaties van de docent meetbaar?

We zitten weer in de periode met regen en wind, de herfst komt eraan en voor we het weten is het weer tijd voor het jaarlijkse B&O gesprek. Hoe hebben we afgelopen jaar gepresteerd? Bij klinische docenten Diergeneeskunde -zoals ik- is dat erg ingewikkeld. Onze uren worden verdeeld over 3 taken: patiëntenzorg, onderwijs en onderzoek, in procenten is aangegeven hoeveel tijd je waar aan kan/mag/moet besteden. Het is al tijden een probleem dat onderzoek voor velen gevoelsmatig belangrijker gevonden lijkt te worden dan onderwijs, zelfs bij het beoordelen van mensen van wie slechts een klein deel van hun tijd voor onderzoek is bestemd.

Ik denk wel dat we binnen de UU een slag aan het maken zijn en dat we onderwijs meer belang dan vroeger geven in de beoordeling en opschaling van personeel, maar het principe van “some are more equal than others” geldt hier helaas nog steeds.

Maar hoe meten we nou of iemand het goed heeft gedaan als onderwijzer & onderwijsontwikkelaar?

Als ik naar mijn eigen B&O formulier kijk (zonder in details te treden :-)) dan zie ik een strakke tekst met verwachtingen en uitkomsten bij onderzoek: hoeveel publicaties, hoeveel presentaties op congressen, welke onderzoeken lopen nog en welke zijn al af. Veel meetbaarder dan dat kan niet. Bij patiëntenzorg staan ‘zachtere’ criteria, zoals een lijstje met taken die afgesproken zijn, (zeer goed opgeschreven en bedacht door de leidinggevende, maar moeilijker meetbaar). Bij onderwijs staat een lijstje met dingen waar op het moment van schrijven aan wordt gewerkt, en een rijtje van commissies waar ik in zit. Sommige trajecten zijn afgerond. Dit alles maakt het oordeel goed. Nogmaals, ik ben blij dat er goed over mijn functioneren wordt nagedacht, maar ik zou willen streven naar meetbare criteria om docenten te beoordelen. Dan kan je er objectief uitspringen als je goed bent, in plaats van dat je nu moet zeggen dat je veel positieve feedback van studenten en collega’s krijgt en dat je leidinggevende je dat maar moet geloven. Maar wat zijn dan goede criteria? Studentenevaluaties? Docentenevaluaties? Verplichte peer-feedback? Verkiezingen per departement door studenten en docenten? Een reaccreditatie systeem met verplicht aantal punten per jaar? Of punten te verkrijgen bij nascholing, onderwijsvernieuwing, en commissie deelname? Het is nog best ingewikkeld. Wel de moeite om eens over na te denken of iets voor de TAUU om haar tanden in te zetten!

Cornélie Westermann – UD bij Diergeneeskunde, departement Gezondheidszorg Paard

foto kliniekgebonden onderwijs

Wilt u reageren? Log in met uw solisID en laat hieronder een bericht achter. Kijkt u ook eens naar de gerelateerde discussie op ons forum.

Westermann, C.M. (Cornelie)
3 oktober 2013

1. Annemarie Spruijt

Met plezier hebben we deze blog gelezen! ’Hoe maak je onderwijsprestaties van de docent meetbaar’ staat ook bij de Universiteit hoog op de agenda. Het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs heeft in april onze projectaanvraag gehonoreerd waarin we streven naar het op toegankelijke wijze aanbieden van instrumenten om de doceerkwaliteit van de individuele docent mee in kaart te brengen. Hopelijk kunnen we door dit project antwoorden vinden op de vragen die Cornélie hierboven stelt.

De komende 2,5 jaar gaan we in samenwerking met docenten van verschillende faculteiten werken aan een digitaal platform. Hierop zullen verschillende instrumenten worden aangeboden die gebruikt kunnen worden om feedback te verzamelen ten aanzien van de verschillen taken van de docent. Daarnaast streven we er ook naar om te faciliteren in reflectie hierop.

Momenteel doen we een inventarisatie naar instrumenten die hiervoor al gebruikt worden. Een volgende stap is om met een groep docenten deze instrumenten en het digitale platform dat ontwikkeld gaat worden te piloten.

Hoe evalueert u uw eigen onderwijskwaliteit? Als u uw methodiek met uw collega’s wilt delen, dan zouden wij die graag van u ontvangen.

De 1e stap naar samenwerking met TAU is inmiddels gezet, dus via deze site zullen wij u ook over dit project op de hoogte houden.

Lisette van Bruggen (UMC-Utrecht), Harold Bok en Annemarie Spruijt (Diergeneeskunde)

Voor meer informatie over dit project en goede ideeën, kunt u altijd contact opnemen via a.spruijt@uu.nl of 0302539750.

Een beknopte beschrijving van het project vindt u op: http://www.uu.nl/NL/Informatie/medewerkers/onderzoek/beleidenprojecten/onderwijsmodel30/Deelprojecten/Professioneleontwikkeling/Utrechts-Stimuleringsfonds-Onderwijs/Paginas/Gehonoreerde-projecten-2013.aspx