Eenheidsworst

Tegenwoordig moet alles transparant zijn en daar ontkomen wij op de universiteit ook niet aan. De docenten moeten laten zien wat ze doen van al die belastingcenten. Dat klinkt niet onredelijk, en we hebben ook niets te verbergen, maar die wens tot meer transparantie heeft wel nadelen. Eén van die nadelen is dat deze gewenste transparantie volgens mij tot eenheidsworst in het onderwijs leidt. Door de nieuwe regels en toegenomen rapportageplicht, wordt de oplossingsruimte van de docenten steeds kleiner. Ik heb hier geen onderzoek naar gedaan, maar ik merk dat ik zelf steeds vaker in de knoei kom met die nieuwe regels, omdat ik geen standaard-docent ben. Ik heb andere werkvormen, andere manieren van tentamineren, en een ander soort administratie dan veel van mijn collega’s. Ik zou het mezelf veel gemakkelijker kunnen maken als ik het heel standaard zou aanpakken en daarmee risico’s zou mijden. Ik heb nu veel te veel uit te leggen. Veel van wat ik doe zit op het knowledge-based niveau in plaats van het rule-based niveau, typisch universiteit, we zijn geen school.

Laat mij het bovenstaande toelichten met een voorbeeld. Pas geleden ontving ik “Handleiding toetsing voor coördinatoren Psychologie”. Dat is een flink document vol goede bedoelingen. Het idee is natuurlijk –als ik kort door de bocht ga– dat als alles inzichtelijk is, de toetsing vanzelf beter wordt. De transparante toetsplannen zouden de cursuscoördinatoren aan het denken moeten zetten over hun manier van toetsen. Echter, bij innovatieve goede coördinatoren zal dit toetsplan, wat in mijn ogen een achterhoede-operatie is, remmend werken. Dergelijke coördinatoren zijn dit station natuurlijk al lang gepasseerd.

Ik denk trouwens niet dat we betere toetsen krijgen door het proces rondom toetsen inzichtelijk te maken. Je krijgt alleen betere toetsing als je beter toetst met betere toetsen. Ofwel; ik denk dat toetsing alleen beter wordt als je acties en je materiaal beter zijn. Daar is wel meer voor nodig dan een nieuw setje regels en wat transparantie. En wat is het probleem van de huidige toetsen eigenlijk? Is al aangetoond dat we dat niet goed genoeg doen? Misschien zijn we hier een niet bestaand probleem aan het oplossen, en dat dan ook nog van belastingcenten die we veel beter kunnen besteden.

Hooge, I.T.C. (Ignace)
4 november 2015