Één slide om je college mee te beginnen

Bij het geven van een online college is het belangrijk dat iedereen weet wat de spelregels zijn van te voren. Dit zorgt ervoor dat er minder miscommunicatie is en dat je niet de eerste 10 minuten van je college kwijt bent omdat iedereen door elkaar praat.

Hieronder een bestand met twee voorbeeld slides die je aan het begin van je college kan laten zien door de presentatie te delen met je studenten. Het is verstandig om de slide aan te passen aan je eigen behoeftes. Het verschilt natuurlijk of je een hoorcollege of een werkcollege geeft.

UPDATE voor Hybride onderwijs:

Davitze Könning
6 mei 2020

1. Daniel Janssen
    Daniel Janssen

Mijn ervaring zijn intussen een beetje anders. Camera’s graag aan. Dan zie je tegen wie je praat. Uitleg geven in het luchtledig beviel slecht. Beeld weinig bandbreedte dus want je ziet alleen de laatste vier studenten met wie je hebt gesproken. Verbinding blijft dus prima. Vragen stellen kan gewoon door ‘in te breken’ als iedereen de microfoon uit heeft. Als er twee of drie tegelijkertijd gaan direct praten (wat ik nog niet heb meegemaakt) dan zie je in de ‘deelnemersbalk’ wie dat zijn. En dan kun je ze aanspreken.

Marjolein Metselaar-Albers

Ik merk hetzelfde, tijdens kleinschalig onderwijs moedig ik mijn studenten juist aan om hun camera aan te zetten, om toch een beetje het contact te simuleren wat je in een fysieke setting hebt. Sommige studenten geven zelf aan het ook fijn te vinden om elkaar te zien, anderen laten hun camera toch uitstaan (vinden het niet fijn om in beeld te komen). Studenten muten en unmuten zichzelf als ze een vraag willen stellen en dat werkt ook prima, het loopt inderdaad geen storm. In mijn bijeenkomsten stellen studenten hardop vragen, maar ook in de chat, maar net wat ze zelf prettiger vinden, en ik merk dat dat elkaar prima aanvult.