Docent in the Picture
Docent in the Picture: Sanne Akerboom
Tijdens de afgelopen Onderwijsparade nam Sanne Akerboom deel aan het ‘in gesprek met de Docenttalenten’ onderdeel naar aanleiding van haar nominatie. Aan de hand daarvan wilden wij haar graag nog wat uitgebreider spreken over haar docentschap. Wat vindt ze het leukst aan haar werk? En hoe is ze in de rol van docent gerold? Lees het hier!
Hoe lang werk je al bij de Universiteit Utrecht?
Al best wel lang nu, 5 jaar. Ik ben er als postdoc begonnen in 2017. Toen heb ik twee postdoc projecten gedaan en dat was aan de faculteit REBO. Sinds november 2020 ben ik universitair docent bij de faculteit Geowetenschappen bij het Copernicus Institute for Sustainable Development.
In welk vakgebied geef je les en doe je onderzoek?
Het onderwijs geef ik voornamelijk over rechten. Ik geef nu het vak Environmental Law binnen Global Sustainability Science (GSS). Dat is een heel interdisciplinair programma wat bestaat uit vier verschillende tracks en mijn vak valt binnen de track Governance and Societal Transformation Het valt binnen de Social Sciences, maar het is wel echt een rechtenvak. Verder begeleid ik ook scripties binnen bijvoorbeeld Sustainable Business and Innovation.
Ik heb zelf recht en politicologie gestudeerd en van daaruit ligt de focus in mijn onderzoek ook op rechten en de overheid. Mijn onderzoek is interdisciplinair en gaat over de regulering en governance van eerlijke transities, dus over wat is eerlijk? Gaat dat over eerlijke verdelingsvraagstukken of eerlijke procedures bijvoorbeeld? En hoe leg je dat vast in de regulering en governance
Is het docentschap iets wat je altijd al hebt gewild? Of ben je er misschien toevallig ingerold?
Toen ik tijdens mijn studie als studentassistent ging werken, kwam de kans voorbij om een proefschrift te schrijven en in dat traject merk je dat mensen daarbij ook onderwijs geven. Toen leek dat mij ook erg leuk en zo ben ik daar inderdaad een beetje ingerold. Ik heb niet per se altijd als doel gehad om docent te worden, maar binnen mijn functie nu vind ik het geven van onderwijs erg leuk.
Tijdens de Onderwijsparade vertelde je ook dat je veel trots voelt voor wat je studenten in een relatief korte tijd van 8 weken binnen jouw vak kunnen bereiken. Heb je een voorbeeld van hoeveel vooruitgang een student kan maken in die relatief korte tijd?
Ja! Rechten is echt een vakgebied en naast kennis vergaren, zijn de vaardigheden die je binnen dit vakgebied nodig hebt eigenlijk nog belangrijker. Een onderdeel van mijn vak is het Legal Skills Lab waar ik hands-on met de studenten aan de slag ga met wetsteksten. Hierin probeer ik ze de vaardigheden mee te geven die ze nodig hebben om een juridisch conflict op telossen. Dit zijn studenten die nog niet met rechten in aanraking zijn gekomen en dan is zo’n wetstekst best uitdagend. Aan het einde van de cursus kunnen zij dan echt zelf een conflict oplossen en ik vind het heel knap dat ze dat in een sneltreinvaart van 8 weken al kunnen bereiken.
Een ambitie die je voor het Legal Skills Lab noemde tijdens de Onderwijsparade was het maken van een serious game. Heb je hier al concrete ideeën over?
Ik had dat eigenlijk al twee jaar geleden willen doen! Wat ik daarmee zou willen is aan het einde van die 8 weken al die vaardigheden samenbrengen en de studenten in een serious game stap voor stap zo’n casus laten oplossen. Dat is voor mij ook een manier om te toetsen op welke vaardigheden de minste voortgang zit en welke de studenten al wel onder de knie hebben. Daarnaast is het natuurlijk ook leuk! Ik denk dan aan een legal escape room waar studenten in de ruimte zo’n conflict op moeten lossen. Tijdens de Onderwijsparade heb ik ook geleerd over de ondersteuning die de UU hierin kan bieden. Scholarship of Teaching and Learning heette dat en daar was ik nog niet zo mee in aanraking gekomen Daar denk ik dus wel over na, hoe ik het best zo’n project kan opzetten binnen mijn eigen onderwijs, dat zou ik heel leuk vinden.
Een andere ambitie die je noemde was het aanspreken van de individuele talenten van studenten. Hoe werkt dat ik de praktijk? Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om je aandacht te verdelen binnen een groep studenten.
Ja, dat is het zeker wel. Ik geef zelf veel van het onderwijs in mijn vak, dus ik zie relatief veel studenten. Ik doe de hoorcolleges, de tutorials en een groot gedeelte van het Legal Skills Lab. Dan zie ik sommige studenten soms wel 6 uur per week. In de tutorials bijvoorbeeld heb ik het onderwijs zodanig ontworpen dat de studenten altijd in kleine groepjes aan het werk gaan en daarna geeft iemand uit het groepje daar een korte presentatie over, het liefst altijd iemand anders. Door in kleine groepen actief aan het werk te gaan, krijg ik een goed beeld van wie er een natuurlijk talent heeft en wie er moeite heeft met de stof. Dus door de werkvorm zo in te richten dat alle studenten meedoen, de verschillende typen onderwijs en doordat ik sommigen echt wel veel zie, krijg ik een goed beeld van hoe het met de individuele studenten gaat.
Wat is een van de leukste dingen aan jou werk?
Sowieso het contact met studenten. Ik vind ze gewoon allemaal heel leuk, ze zijn heel betrokken en bevlogen met het klimaat natuurlijk. In de pauze praat ik ook vaak mee met waar ze het over hebben, over wat ze in het weekend gaan doen, dat maakt het gewoon leuk. Ze zijn ook heel geïnteresseerd in het vakgebied waar ze over leren. En binnen het vak specifiek vind ik het Legal Skills Lab het leukst, daar ga je echt actief met ze aan de gang.
Heb je een idee waar je jezelf ziet over vijf jaar?
Nee, eigenlijk niet. Laatst ben ik gestart bij de Utrecht Young Academy, dat is voor een periode van vijf jaar en ik heb me denk ik nog nooit voor zo’n lange periode aan iets gecommitteerd. Maar om toch een antwoord te geven denk ik dat ik mezelf op dezelfde plek zie. Ik heb het heel erg naar mijn zin binnen Copernicus, binnen mijn onderzoek en binnen mijn onderwijs, zodanig dat ik mezelf dit over vijf jaar nog steeds zie doen.
En hoe ben je dan bij de Utrecht Young Academy terechtgekomen?
Ik werd genomineerd! Ik vind het heel leuk om met zo’n groep geëngageerde jongere onderzoekers iets bij te kunnen dragen aan het collectief. We houden ons daar bezig met de cultuur en omgeving waarbinnen mensen werken en waarbinnen studenten studeren en proberen hierin waar nodig verbeteringen aan te brengen. Het is heel leuk om daarbij betrokken te zijn.
Heb je misschien nog een tip voor andere docenten?
Ik vind het heel belangrijk om te blijven onderzoeken waar studenten nou op reageren en waar hun talenten liggen. Zelf vond ik de docenten die betrokkenheid toonden ook altijd het leukst; de docenten die je het gevoel gaven dat het uiteindelijk allemaal wel goed zou komen en je daarmee ook vertrouwen gaven. Ik streef er dus in ieder geval zelf naar om persoonlijk betrokken te zijn bij mijn studenten!
11 juli 2022
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.