Buiten de muren van de eigen faculteit en universiteit…

Werkcolleges en practica geven, (klinisch) redeneren met studenten, artikelen schrijven, tutorstudenten begeleiden, discussiëren met collega’s van de UU over docentprofessionalisering; dat zijn een aantal van mijn werkzaamheden die voor een aantal van jullie ook zeker herkenbaar zullen zijn.

Het mooie aan het werken aan de universiteit is wat mij betreft de continue uitdagingen die de omgeving biedt. Studenten die een vraag stellen waar je zelf nog niet eerder bij stil had gestaan, het overtuigen van collega docenten van een onderwijsinnovatie die je wilt uitproberen en omgaan met feedback van een reviewer waar je niet helemaal achter staat… Daar tegenover staat de blik in de ogen van studenten als ‘het kwartje valt’ als ze – in mijn geval – voor het eerst een lymfeknoop bij een hond voelen, collega’s die spontaan aanbieden je mee te helpen in je onderwijsexperiment en een acceptatie van dat artikel.

Door deze zaken vertel ik altijd trots over mijn mooie beroep aan vrienden en familie. De Universiteit Utrecht biedt docenten de kans om zich didactisch te ontwikkelen via de BKO en SKO trajecten, stimuleringsfondsprojecten en ik ben er trots op dat zij een Teaching Academy heeft. De bijeenkomsten die georganiseerd worden, bieden een geweldig platform om collega’s van andere faculteiten te leren kennen en ervaringen en best practices uit te wisselen. Ik ben dan ook erg verheugd om te lezen dat er 23 oktober 2014 zelfs een interfacultaire intervisie bijeenkomst is.

Ondanks mijn enthousiasme voor de UU heb ik na mijn promotie (‘Effectiviteit van activerend onderwijs in werkcolleges’) afgelopen september de UU verruild voor de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences aan de Universiteit van Maastricht. Deze faculteit kent Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO of in Engels PBL) curricula, heeft veel ervaring in onderzoek naar Medisch Onderwijs en biedt mij de kans om een ander onderwijssysteem en andere universiteitscultuur van dichtbij te leren kennen. Bovendien is het ook een universiteit die onderwijskwaliteit, docentprofessionalisering en samenwerking hoog in het vaandel heeft staan en de discussie over carrière in het onderwijs met docenten aangaat.

Persoonlijk denk ik dat facultaire aandacht voor wetenschappelijk onderzoek naar het (context specifieke) onderwijs essentieel is, zodat we als docenten ook evidence-based ervaringen kunnen delen. Onderzoek naar onderwijs is zeker niet gemakkelijk, maar er zijn binnen de verschillende faculteiten van de UU en ook bij universiteiten daarbuiten al een aantal docenten ‘van de werkvloer’ met ervaring hierin. Gecombineerd met de onderwijskundigen van FSW en het COLUU is er dus veel expertise in huis. Hoewel ik erken dat het soms lastig is om tijd vrij te maken, geeft ‘buiten de eigen faculteitsmuren’ kijken vaak veel energie en creatieve ideeën. Ik hoop daarom dat de UU en jullie als docenten zelf in de toekomst blijven investeren in docentontwikkeling, onderwijskwaliteit en in de TAUU als platform om ideeën uit te wisselen. Mocht je ook geïnteresseerd zijn in het onderwijs buiten de UU, dan ben je uiteraard ook van harte uitgenodigd om in Maastricht langs te komen!

Annemarie Spruijt, dierenarts en voormalig universitair docent bij de faculteit Diergeneeskunde en huidig universitair docent bij faculteit FHML aan Universiteit Maastricht

Annemarie Spruijt
20 oktober 2014