Logo Utrecht University

Docentencommunity T@UU

News

Activerende werkvormen in coronatijd?

Ze viel met haar neus in de boter! Promovenda Rozanne Versendaal begon in 2016 aan haar promotieonderzoek maar ging van september 2020 meer lesgeven aan de Universiteit Utrecht bij de afdeling Frans, literatuurgeschiedenis, vertalen en cultuurgeschiedenis. Hoe houdt je dat actief, actueel en vooral leuk! Wij spraken haar over activerende werkvormen in coronatijd.

Ieder zijn meug

Hoe heb je de start van het lesgeven tijdens een pandemie ervaren?

“Eigenlijk heb ik in het begin vooral geleund op collega’s die de verschillende vakken al een geruime tijd gaven en al helemaal in de ‘corona-proef’ variant. Door te steunen op hun advies en werkwijze kon ik een goede start maken. Maar de ene collega kiest ervoor om een PowerPointpresentatie van een half uur te geven, de ander in blokken van een kwartier met de tussenkomst van opdrachten. In de loop van de tijd heb ik er echt mijn eigen draai aan weten te geven”.

Kun je hier meer over vertellen?

Creative opdrachten! Studenten vonden dit erg leuk en de vakken boden er ook ruimte voor. Zo is er een vak in het bachelorprogramma Franse taal en cultuur dat gaat over reizen in de literatuur en laten we nu net dit specifieke onderdeel al een jaar niet meer mogen! Dit bood de ruimte om na te denken over het concept ‘reizen’. Zo bespraken we bijvoorbeeld de variant waarbij we ons geografisch niet verplaatsen, ook wel ‘immobiel reizen’ genoemd. Om dit concreet te maken liet ik de studenten ideeën aandragen voor immobiele reizen.

Zoek de verbinding

“Het principe van immobiel reizen houdt in dat jij niet verplaatst en sluit daarmee erg aan bij het toch wel geïsoleerde leven van studenten. De studenten mochten nadenken over voorbeelden van een immobiele reis en kwamen met de mooiste ideeën! Een voorbeeld hiervan is het ‘meelopen’ met een virtuele expositie, een film die je laat kennismaken met andere culturen, het uitlichten van huizen die te koop staan in Frankrijk of het maken en proeven van gerechten uit andere landen. Ik kon merken dat deze opdracht dichtbij de belevingswereld van de studenten stond en ze daarmee ook meer grip kregen op hun huidige situatie”

Wat is voor jou het belangrijkste element aan activerende werkvormen in coronatijd?

“Met stip op nummer 1 staat dat de opdracht zoveel mogelijk aan moet sluiten bij de belevingswereld van de studenten. Ik heb het idee dat studenten soms denken dat ondanks de pandemie alles maar door moet gaan zoals het altijd ging, dat deadlines gehaald moeten worden en dat opdrachten hoe dan ook af moeten. Kwaliteit hoeft zeker niet verloren te gaan, maar aanpassingen scheppen mogelijkheden, voor zowel student als docent.”

Do’s and don’ts

Wees niet te vaag! Voorafgaand aan de opdracht over ‘immobiel reizen’ liet ik weten dat we de ideeën zouden gaan bundelen tot een boekje voor de gehele afdeling Frans. Studenten zijn actiever als ze niet alleen voor zichzelf werken maar ook voor een grotere groep”.

“In een fysieke omgeving kun je als docent gemakkelijker zeggen: nu mag je in groepjes aan de slag. Je kunt dan rondlopen om te kijken of iedereen het snapt en het over de stof heeft. Nu kan dat niet. Ik merkte bijvoorbeeld als studenten in Teams break-out rooms uiteen gingen, er soms niet gebeurde wat ik voor ogen had. Studenten spraken dan bijvoorbeeld niet Frans maar Nederlands, laat staan over de stof. Ik merk dat het helpt als ik vraag om een concreet product als een poster of een blog aan het einde van break-out sessie. Kortom, wees begripvol, concreet en creatief met de huidige omstandigheden!”

Meer weten over activerende werkvormen? Neem een kijkje in de Educational Database van het Centre for Academic Teaching!


Naomi Thielman
4 March 2021

If you want to comment, please login on the left side of the page with your UU account..

Gerelateerd