Als studenten hun camera niet aan willen zetten

Weer een veelgestelde vraag vanuit de docentencommunity:

Online lesgeven aan studenten die hun camera niet aan willen zetten, hoe gaan jullie daarmee om? Hoe zorg je bijvoorbeeld voor interactie?

Mathil Gelens
15 oktober 2020

1. Jacco Pekelder
    Jacco Pekelder

Het is inderdaad niet leuk om alleen vierkantjes met initialen voor je neus te zien. Na mijn eerste ervaring, heb ik de studenten verteld wat het met me deed en dat het ook voor medestudenten niet prettig was. Met die redenen omkleed, heb ik mondeling en ook nog eens per mail gevraagd om de camera’s aan te houden wat bijna bij iedereen daarna ook deed. Wel zag ik de camera’s tijdens referaten weer uitgaan, maar zodra de discussie startte gingen de meeste ook weer aan. Zo was het goed te doen.

2. Hetty Grunefeld (O&T)
    Hetty Grunefeld (O&T)

Ik denk ook dat het belangrijk is om te vertellen waarom het belangrijk is. Je wilt toch weten met wie je aan het praten en studeren bent. Het helpt om elkaar te leren kennen, om contacten op te bouwen, om elkaar te herkennen als je wél een f2f sessie kunt hebben. Tip: herinner studenten eraan dat het in MS Teams mogelijk is om een privébericht te sturen aan een medestudent in de meeting (zet muis op iemand’s naam). Zo kun je bijv telefoonnummers uitwisselen en verder chatten via whatsapp/etcetera.

3. Marij Swinkels
    Marij Swinkels

Om hier nog aan toe te voegen: volgens mij vinden studenten het soms niet prettig wanneer de colleges/werkgroepen worden opgenomen en zetten daarom hun camera niet aan vanwege privacy-redenen. Wijs ze evt. dus op wat er met eventuele opnamen wordt gedaan en voor wie, waar en hoe lang ze beschikbaar zijn.

4. Jacomine Nortier
    Jacomine Nortier

Studenten vinden het lastig om geconcentreerd te blijven en merken op dat ze makkelijk afdwalen, iets anders gaan doen, etc., waardoor de betrokkenheid afneemt. Daar hebben ze naar eigen zeggen last van. Camera’s aanzetten helpt om bij de les te blijven. Mijn ervaring is dat het helpt als je dat uitlegt. Wat daarnaast ook helpt is vooraf aan te kondigen dat je vaak studenten persoonlijk gaat aanspreken – en dat dan ook echt doet: ‘Weet jij een voorbeeld’, ‘Herinner je je nog wat die term betekent’, etc.

5. Janneke van Lith
    Janneke van Lith

Inderdaad een mooie samenvatting, Mathil. Ik vond vooral die suggestie goed dat studenten een profielfoto instellen, zodat je tenminste niet tegen rondjes met initialen zit aan te kijken. Maar toen ik dit vandaag voorlegde aan studenten in mijn werkgroep die onzichtbaar waren omdat ze helemaal geen webcam hebben, bleek dat het in Teams technisch niet mogelijk is voor hen: “Picture options are disabled by policy”, was de melding. Toch jammer.

6. Egil Fischer
    Egil Fischer

Inderdaad leg ik ook uit, waarom ik graag wil dat ze hun camera aan hebben, namelijk omdat ik ze dan beter les kan geven.
    Als studenten aangeven dat ze het niet prettig vinden dat anderen hun kamer kunnen zien, dan is het een tip om de achtergrond te “blurren” of een achtergrond foto te gebruiken. Ik doe dat zelf altijd en laat ze even zien hoe dat moet.