Docent in the Picture

Docent in the picture: Margot Koster (Bètawetenschappen)

Margot Koster won dit jaar de Docentenprijs 2018. Wij vroegen wat verder om de mens achter de docent te leren kennen en natuurlijk om van haar te leren! “Leren gaat beter in een omgeving waar je je prettig voelt.”

Wat wilde je vroeger worden?

Ooit droomde ik er van om een soort vrouwelijke Freek Vonk te zijn, onderzoek te doen naar dieren. Maar tijdens mijn studie Biologie raakte ik geïnteresseerd in de moleculaire biologie en de microbiologie. Onderzoek doen naar processen en organismen die te klein zijn om te zien, maar die zoveel invloed op ons hebben, vond en vind ik nog steeds fascinerend. Mijn interesse voor onderwijs kwam nog later. Eigenlijk wist ik nooit precies wat ik wilde gaan doen, maar maakte ik keuzes door dingen die toevallig op mijn pad kwamen. Dat is ook prima, het is voor mij niet zo belangrijk wat ik precies doe, maar wel dat ik probeer het zo goed mogelijk te doen.

Welke docent (van vroeger of misschien een huidige collega) inspireert jou?

Er zijn veel docenten die ik waardeer en mijn collega’s zijn voor mij een belangrijke bron van inspiratie. Eén collega wil ik er wel even uitlichten en dat is Fons Cremers. Fons is nu met pensioen, maar hij was binnen ons departement Biologie een pionier op het gebied van onderwijsvernieuwing. Hij zag er niet tegenop om een cursus helemaal anders te geven. Ondanks dat niet iedere vernieuwing altijd een succes was, heeft Fons een positieve kijk op onderwijs en studenten. Ik hoop dat ik met dezelfde hoeveelheid energie en enthousiasme onderwijs blijf geven.

Wat vind je de ultieme no-go in het geven van onderwijs?

Onverschilligheid. Ik vind het belangrijk dat docenten nadenken over onderwijs, zich verplaatsen in studenten en weten hoe de opleiding waarin ze lesgeven eruit ziet. Eén van de eindtermen van onze opleiding is kritisch kunnen reflecteren op eigen handelen. Dit is niet alleen iets dat onze studenten moeten kunnen, maar ook docenten.

Wat doe jij denk je anders dan andere docenten (om voor deze prijs genomineerd te zijn)?

Dit is een moeilijke vraag. Ik vind onderwijs belangrijk en zoek altijd naar nieuwe manier om mijn onderwijs te verbeteren. De studenten noemen de integratie tussen onderzoek en samenleving als positief punt, naast het gebruik van verschillende onderwijsvormen. Ook noemen de studenten mij open en humorvol. Daar ben ik blij mee. Leren gaat beter in een omgeving waar je je prettig voelt.

Wat is de mooiste/beste/leukste innovatie die je hebt doorgevoerd in het onderwijs?

Niet echt een innovatie, maar wel iets dat ik in bijna al mijn cursussen laat terug komen is het werken van studenten aan relevante maatschappelijke vraagstukken. Dit geldt voor mijn eerstejaars cursus Biotechnologie en maatschappij, waar de studenten werken aan een vraag gesteld door een maatschappelijk instantie of bedrijf, maar ook voor het begeleiden van het eerste Utrechtse iGEM team. De iGEM (internationally Genetically Engineered Machine) competitie is een wereldwijde wedstrijd waarin de studenten in een interdisciplinair team van master en bachelor studenten proberen een maatschappelijke vraagstuk op te lossen met genetische modificatie.  Studenten de ruimte geven om in een team nieuwe ideeën te ontwikkelen en uit te werken is niet alleen heel belangrijk voor hun ontwikkeling tot jonge onderzoekers, maar vind ik als docent ook geweldig om te begeleiden.

Isabella Spaans
5 april 2018