Mijn antwoorden als senior docent – deel 5: teamwork of alleen?

Reactie op de blog van Vincent van Hees:

Vincent,

ik was lang geleden met mijn baas en twee AiO collega’s naar een congres in Engeland. De terugweg per trein en vliegtuig verliep achteraf gezien angstaanjagend krap. Zelfs aangekomen op het vliegveld in Londen ontbrak elke vorm van haast die eigenlijk wel nodig was. We besloten zelfs nog wat te eten. De reden: we vertrouwden erop dat een ander de tijd wel in de gaten zou houden… Vervelend is dat we geen duur lesje hebben geleerd, want we haalden het vliegtuig toch nog!

Iets dergelijks doet zich voor als een artikel geschreven is door een waslijst aan auteurs, waaronder meerdere ‘baasjes’ (groepsleiders). Mijn ervaring leert me dat geen van de baasjes zich geroepen voelt het manuscript grondig te lezen en aan te passen: “de ander doet dat wel”… Als zevende auteur voel ik me dan toch verantwoordelijk om het manuscript te corrigeren, daarbij zaken tegenkomend waardoor ik weet dat de baasjes het manuscript niet hebben gelezen.

Wat is het verband met onderwijs en onze discussie? Eén docent kan net zo goed zijn als een team van docenten, als iedereen in het team de verantwoordelijkheid legt bij ‘de baas’, de coördinator meestal, waardoor de bijdragen van meerdere docenten geen meerwaarde krijgen. Het is zelfs in het algemeen zo, in mijn onderwijswereld, dat cursussen met veel docenten gemiddeld slechter scoren. Onderwijs met meerdere docenten zal alleen beter worden als iedereen verantwoordelijkheid neemt voor het eindproduct alsof je de cursus alleen geeft.

De oorzaak dat de verantwoordelijkheid in een groep niet door iedereen in gelijke mate wordt gevoeld, is niet noodzakelijk onwil maar vaak onbewust –de ander controleert dit toch nog wel– en ook wel vaak doordat we het allemaal druk hebben…. of menen te hebben….. of geen prioriteiten stellen….

Welke eigenschappen heeft dan een goede coördinator? Een Pietje precies? (Weet je dat ik heb opgezocht of je Tsjechische slotwens van de vorige blog ‘Na zdraví’ wel klopte? Sorry…) Studenten houden van structuur en niet van onverwachte gebeurtenissen. Maken naast precisie de volgende eigenschappen een goede cursus coördinator? Maakt voldoende tijd vrij voorafgaand aan de cursus, weet dat onderwijs voorbereiding nodig heeft, houdt studenten maar ook docenten op de hoogte van plannen en veranderingen, waarschuwt docenten tijdig wanneer ze onderwijs moeten geven, voor het maken van toetsvragen, legt niet meer beslag op de tijd van docenten dan nodig is, controleert alles twee keer, en accepteert dat als iets fout gaat, het zijn eigen schuld is, en niet van een ander, schuift de eer van een goede student-evaluatie door naar zijn collega-docenten!

Wat een goede coördinator zeker niet zal doen is een slechte evaluatie als onzin bestempelen voordat er serieus over is nagedacht. Dat brengt me ook terug naar het begin: als de evaluatie kritisch is over een deel van de cursus gegeven door een collega, is het gemakkelijk de schuld te leggen bij de verantwoordelijke. Maar het is zinvoller als de coördinator een plan maakt, zodat dit de volgende keer anders gaat en daarmee zelf de verantwoordelijkheid op zich neemt. Dat is mijn doel als coördinator: zoveel mogelijk voorbereiden om te vermijden dat er iets mis gaat. Een slechte student-evaluatie heeft meestal niet met de inhoud van de cursus te maken, maar vrijwel altijd met de uitvoering!

Mnoho úspěchů!

Adri, senior-docent bij Biologie en BMW

Adri Thomas, senior docent bij Ontwikkelingsbiologie aan de Bèta-faculteit, hoopt zinvolle reacties te geven op de overpeinzingen van junior docent Vincent van Hees.

Thomas, A.A.M. (Adri)
27 juni 2016