Teamwork of alleen?

Vervolgreactie op de blog van Adri Thomas:

Beste Adri,

Vorige keer schreef ik je over mijn ideeën die ten grondslag zouden moeten liggen aan goed onderwijs. Ik wil je hartelijk bedanken voor de aanvullingen! Met name het punt over teamwork heb ik ter harte genomen. Op dit moment zit ik (weer) in Praag ter voorbereiding van de excursie, waar ik je ook al eerder over schreef (zie hier).

Een tijd terug heb ik twaalf dagen vrij geroosterd en opgenomen om mij hier, ter plekke, voor te bereiden op de excursie. Ik reis alleen, ben zelf verantwoordelijk voor het eindproduct (de excursie en voorbereidende collegereeks) en heb de nodige vrijheid om het curriculum samen te stellen. Dat klinkt goed toch, zou je zeggen?

Ik ben er nog niet uit wat beter werkt; samen of alleen. Het zou toch wel af en toe prettig zijn om met een collega te brainstormen over een opdracht die ik heb bedacht, of in ieder geval gezellig! Er ontbreekt soms toch een (ander) referentiekader, dat mis ik wel.

Aan de andere kant, ben ik ervan overtuigd dat het goed is om volledig zelf verantwoordelijk te zijn voor het eindresultaat. Ik ervaar veel vrijheid. Dat op zich is niet per se goed, maar gecombineerd met de verantwoordelijkheid geloof ik wel dat het tot mooie resultaten kan leiden.

Bovendien: op de gekste momenten krijg ik hier nieuwe ideeën voor mijn onderwijs: onder de douche, tijdens het hardlopen of in de auto. Snel pen en papier erbij pakken is dan het devies, want voor je het weet is die geniale ingeving verdwenen en geldt: wie hoog klimt, kan laag vallen. Je hoeft maar even afgeleid te worden door een binnenkomende e-mail (wat krijgen we eigenlijk veel mails van het secretariaat!), om vervolgens erachter te komen: wat had ik nou ook alweer bedacht?

De komende dagen ben ik met een stapel boeken in de nationale bibliotheek van Tsjechië te vinden om mij daar voor te bereiden op de eerste twee colleges. Dan nog wat nakijkwerk, studiewijzer schrijven, draaiboek maken. Eigenlijk kan ik er nog wel een weekje achteraan plakken.. Maar ja, over twee dagen gaat alweer mijn vlucht terug en zit ik weer in de heksenketel van de vierde universitaire periode. Ik neem het er nog even van hier. Na zdraví!

Groet,

Vincent

Vincent van Hees is junior docent bij het departement Sociale Geografie en Planologie. De vragen die hem als junior docent prikkelen, legt hij voor aan senior docent Adri Thomas.

Vincent van Hees
21 april 2016