TAUU Magazine

De UU door de ogen van docenten

Dr. ir. Robbert Jan Beun (universitair docent Informatietechnologie) deelt elke maand een blik van binnen de UU.

December

"Wat hebben gebruikersinterfaces met onderwijs te maken? Nou, je staat in collegezaal Wit en probeert het geluid te testen voordat het college begint. Dus niet. Alle knoppen ingedrukt, sliders verplaatst, hulp van wat slimme studenten gevraagd, maar nee. En ik heb nota bene les gegeven in het ontwerpen van gebruikersinterfaces. We zullen als docenten steeds meer te maken gaan krijgen met gebruikersinterfaces, en dan heb ik het niet alleen over OSIRIS, Windows, Outlook of Skype. De docent wordt deel van een samenwerkingsproces waarbij mensen en computers actoren zijn die intensief met elkaar communiceren. Deze twee types actoren moeten nauwkeurig op elkaar worden afgestemd, ook tijdens een college. De interactie tijdens het college wordt alleen maar ingewikkelder. Straks willen we studenten laten stemmen, gezamenlijk tentamenvragen laten beantwoorden, of misschien wil de docent wel een seintje krijgen dat de studenten al aardig liggen te slapen en dat het nu tijd is voor een passend mopje. Het ontwerpen van gebruikersinterfaces is een vak apart en daar zijn zelfs opleidingen voor, zelfs aan deze universiteit. En wat dat geluid betreft: je moet gewoon de 'projecteer'-knop aanraken. Logisch toch?!"

“Wat hebben gebruikersinterfaces met onderwijs te maken?
En wat dat geluid betreft: je moet gewoon de ‘projecteer’-knop aanraken. Logisch toch?!”

beweging tinguely klein (1)

“Dit keer geen foto van de UU, maar van een installatie van de Zwitserse kunstenaar Jean Tinguely (‘Requiem pour une feuille morte’). Er is een prachtige tentoonstelling van zijn werk in het Stedelijk Museum. Tinguely begon als schilder, maar kon nooit een schilderij afmaken. Hij begon te werken aan beweging, de toevoeging van beweging zorgde ervoor dat zijn werk af was. Zijn werk doet me denken aan het onderwijs. Ook ons onderwijs is op vele manieren in beweging, langzame bewegingen, snelle bewegingen, net zoals de onderdelen in de installaties van Tinguely. Onder invloed van een ingewikkeld krachtenspel veranderen niet alleen de maatschappelijke kaders en de methodes, maar ook de curricula en daarmee de inhoud. Wat zal er over 100 jaar nog over zijn van opleidingen als psychologie, informatica en geneeskunde? Welke zogenaamde fundamenten blijven staan, welke zullen verdwijnen? Haalt de universiteit wel 2040? Ik durf weinig voorspellingen te doen, maar met mijn informatiekundige pet weet ik in ieder geval zeker dat informatietechnologie een essentiële rol zal spelen. Oh ja, in mijn optiek is het wel een foto van de UU: een foto van de toekomst van de Uithof zoals ik die zou willen zien, gesymboliseerd door het werk van Tinguely. Ik zou graag meer kunst willen zien op de UU, grote kunst, kleine kunst, als het maar kunst is. Gelukkig kunnen we daarvoor ook nog terecht in het Stedelijk. Ga dat zien, die tentoonstelling! Het brengt je gedachten weer eens in beweging.”

educatorium 740

“De foto is genomen om 7.40u ’s ochtends in wat voor mij het hart van het onderwijs is in Utrecht qua locatie: het Educatorium op de Uithof. Je ziet een hele lege ruimte die in de loop van de ochtend helemaal vol loopt. Voor de docent is dat een hele fijne tijd, zo kan hij ongestoord werken in de vroege ochtend en al veel gedaan hebben voordat het daadwerkelijke onderwijs begint. Dus nog even genieten van de ruimte en de stilte voordat de drukte begint. De foto is weer genomen met mijn smartphone (Samsung S6).”

paddestoel klein

“Ik zat laatst nog in de Botanische Tuinen. Zo’n mooie plaats. Daar zou iedere docent minstens een keer in de week naar toe moeten en gaan kijken en genieten. Ik kan ze misschien verleiden door ze deze foto te laten zien. Zo zien we dan dat de herfst alweer aan het beginnen is. Gemaakt met een Samsung S6 smartphone. Je hoeft dus geen duur toestel mee te nemen. De foto downloaden in Google afbeeldingen is ook leuk. Zo kun je er wellicht achter komen hoe de paddestoel heet.”

tentamen Persuasive Technology

Wat de surveillerende docent ziet tijdens het tentamen Persuasive Technologies in het Educatorium

Dr. ig. Robbert Jan Beun (universitair docent Informatietechnologie) deelt elke maand een blik van binnen de UU.

Dr. ir. Robbert Jan Beun

Isabella Spaans