Welzijn is geen ik-probleem

Op 4 juli organiseerden T@UU-raadslid Marij Swinkels en T@UU-projectleider Femke van de Glind een sessie over het welzijn van studenten en medewerkers tijdens de Teaching and Learning Inspiration Days. Tijdens dit tweejaarlijkse evenement kunnen docenten workshops, inspiratiesessies en rondetafelgesprekken bijwonen om geïnspireerd te raken voor hun eigen onderwijs.

Binnen de T@UU is het welzijn van medewerkers en studenten (en het snijvlak daartussen) een terugkerend thema dat we in de gaten houden. Daarom besloten we een interactieve workshop over dit onderwerp te organiseren. De sleutel tot de workshop was het uitdagen van het idee van welzijn als een individuele kwestie, en het beleid dat daarbij hoort, en in plaats daarvan het erkennen van het feit dat deze kwestie in een grotere context bestaat. De inspiratie voor deze sessie kwam van een USO-project van het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap ‘Werken aan je welzijn’, waarin medewerkers en studenten gezamenlijk welzijnsvraagstukken verkenden.

Tijdens de sessie bespraken we de vaak uiteenlopende gegevens over welzijnskwesties. We toonden percentages van medewerkers en studenten die werkdruk of studiestress ervaren, evenals aantallen die aangeven dat studenten een burn-out riskeren of lichamelijke klachten hebben. We vroegen ons af wat de getallen betekenen of ons vertellen in het geval dat ze herkenbaar en/of representatief zijn voor onszelf en studenten. De deelnemers herkenden deze cijfers, ook al vertellen ze niet het hele verhaal, maar benoemden ook dat deze cijfers soms delen van de waarheid kunnen verbergen.

Vervolgens onderzochten we verschillende factoren die welzijn beïnvloeden op publiek, organisatorisch en individueel niveau. Enkele individuele factoren die invloed hebben op het welzijn zijn persoonlijkheidskenmerken, aanpassingsvermogen en veerkracht, en persoonlijke omstandigheden. Op universitair niveau zouden regels en procedures, informele normen en de structuur van het onderwijsprogramma een rol kunnen spelen. En op maatschappelijk niveau kunnen maatschappelijke problemen, flexibilisering en FOMO (Fear-Of-Missing-Out) een rol spelen.

Publiek, organisationeel en individueel niveau.

Zoals de deelnemers bespraken, zijn deze niveau met elkaar verweven en hebben ze een effect op elkaar. We vroegen de deelnemers daarom een tekening te maken van zichzelf binnen het systeem van de universiteit. Enkele terugkerende thema’s in deze tekeningen waren de verbondenheid en de veelheid aan taken en rollen binnen de universiteit (collega’s, studenten en supervisors), de kwestie van ‘het juiste doen’ en trouw zijn aan jezelf. Een ander terugkerend thema was balans; hoe kun je een balans vinden tussen sociaal leven en werk/studie (ook met grotere maatschappelijke veranderingen).

De oefening is een voorbeeld om een discussie op gang te brengen over de gelaagde kwestie van welzijn in groepen, een die gemakkelijk kan worden opgezet met studenten en medewerkers in een veilige omgeving.

We hopen dat de sessie docenten heeft geïnspireerd. Als je meer wilt weten over de opzet van de module ‘Werken aan je welzijn’, neem dan vooral contact met ons op. Als je suggesties hebt voor de T@UU-raad om verder te werken aan dit onderwerp, laat het ons dan weten.

Marijn van Ellen
17 juli 2023