Verslagje Workshop Persoonlijke reflectie (22 jan jl.)

Workshop Persoonlijke reflectieSibeDoosje

Op woensdag 22 januari kwamen 8 docenten bijeen in het Langeveldgebouw voor een workshop over persoonlijke reflectie, onder leiding van Sibe Doosje. Ik had me opgegeven om te leren hoe je studenten kunt aanzetten tot persoonlijke reflectie. Studenten zullen in hun beroepspraktijk zichzelf en anderen tegenkomen. Het is goed als ze daarbij kritisch kunnen reflecteren op hun eigen handelen en oordelen. Sibe Doosje, docent bij Klinische en Gezondheidspsychologie, gebruikt daarvoor al langer ‘de kernkwadranten van Ofman’ en dat blijkt goed te werken en verhelderende inzichten te geven in het eigen functioneren.
Tijdens de workshop moesten we als docenten vooral zelf aan de slag, om te ervaren hoe deze methode werkt. Het werd daardoor een levendige workshop waarin we ook ontdekten waarom we allergisch reageren op bepaalde studenten en collega’s. Heel leerzaam en zeker ook een aanrader voor onze collega’s!

Extra info is te vinden in deze PDF: Korthagen en Vasalos 2007

Geschreven door Jacco Farla