Verslag Onderwijsdag DGK 2015  ‘Stilstaan is vooruitgaan’

De TAUU was op 23 september 2015 aanwezig op de Onderwijsdag van de faculteit Diergeneeskunde met als thema ‘Stilstaan is vooruitgaan’. Hieronder volgt een verslag van deze middag en avond.

Wat wil ik nu eigenlijk? Waar krijg ik energie van? Wat gebeurt er als ik aan bepaalde zaken geen aandacht meer geef? Veranderen we voldoende mee met de omgeving waarin we ons bewegen? Vragen waar je niet zomaar een antwoord op hebt. Vragen waar je tijd voor nodig hebt. En dat was nu precies het thema van de Onderwijsdag 2015 van de faculteit Diergeneeskunde. ‘Stilstaan is vooruitgaan’: juist door de tijd te nemen om na te denken, kom je verder. Aftrap van de dag was voor Menno de Bree, docent filosofie en ethiek aan het UMC Groningen. Hij zette het publiek aan het denken met thema’s als professionaliteit, Bildung, leiderschap.

De (Veterinaire) Wereld Draait Door
Na de boeiende filosofische verhandeling van Menno de Bree, volgde een panelgesprek onder leiding van decaan Wouter Dhert. Tafelgasten waren Dirk Willink, voorzitter van de KNMvD, Christianne Bruschke , Chief Veterinary Officer van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Hilde Aardema, chef de clinique bij het departement Gezondheidszorg Landbouwhuisdieren, Elsje Peletier, dierenarts gezelschapsdieren  en (mede) eigenaar van dierenkliniek Vondelpark in Amsterdam en Gineke Gloudemans, student master Diergeneeskunde en lid van de BoS. Onderwerp was de veterinaire professionaliteit, nu en in de toekomst.

_DSC7745 _DSC7743

Jaime Rofina wint docentprijs
Tijdens de onderwijsdag kreeg Jaime Rofina de docentprijs 2015 uitgereikt. Andere genomineerden waren Maarten van Emst en Lodewijk Tielens. Jaime was zeer verguld met zijn prijs en hij wil dit geld besteden aan het maken van geplastineerde preparaten, zodat bij meer onderwijsmomenten, ook in gewone onderwijsruimten, studenten organen ‘hands on’ kunnen ervaren.

Een doorkijkje naar de toekomst
Tijdens diverse workshops konden deelnemers actief aan de slag met hun professionele ontwikkeling. Daarbij kun je denken aan workshops als ‘creatief denken’, ‘keuzes maken’ en ‘mooi werk maken van je huidige baan’.  De dag werd afgesloten door onze onderwijsdirecteur Wim Kremer.  Hij ging in op de strategische beleidsagenda en de missie van de faculteit zoals geformuleerd in het Facultair Strategisch Plan. Dit laatste is volgens Wim Kremer nog steeds actueel. Hij schonk ook aandacht aan alles wat we binnen onze faculteit al hebben bereikt.  Te denken valt aan het Honoursprogramma, meer lijn in het lijnonderwijs, docentprofessionalisering, programmatisch toetsen in de master, de track One Health en onderzoek van onderwijs.  Natuurlijk was er ook aandacht voor de toekomst: wat kunnen we de komende tijd allemaal verwachten?

Een uitgebreider verslag van de onderwijsdag verschijnt in de VETgedrukt, het faculteitsblad van Diergeneekunde, van oktober.

Westermann, C.M. (Cornelie)
15 oktober 2015