Vernieuwing in het onderwijs Diergeneeskunde: Dierenartsen kijken verder dan dieren alleen!

Onderwijs is vooruitzien, ook voor een al zeer lang bestaande opleiding zoals Diergeneeskunde. Dit vooruitzien kreeg ook ruimte binnen het strategisch plan van Diergeneeskunde. De toekomstige dierenarts moet veel flexibeler zijn, veel meer 21st century skills bezitten, en zal zeker niet alleen meer werken als dierenarts practicus. Het onderwijsplan wat hier bij hoort richt zich dus niet meer alleen op het vergaren van kennis maar juist ook op het ontwikkelen van andere competenties zoals entrepreneurship, communication en personal development. Meer keuzevrijheid binnen de master Diergeneeskunde moet studenten de mogelijkheid bieden zelf meer sturing aan hun ontwikkeling te geven. Een nieuwe ontwikkeling is daarin de track One Health binnen de master Diergeneeskunde. One Health is de zienswijze dat de gezondheid van de mens, de gezondheid van het dier en de gezondheid van de planeet met elkaar verbonden zijn. Dit is het duidelijkst zichtbaar in het denken over gezamenlijke infectieziekten, maar ook in leef- en werkomgevingen waar dieren en mensen dicht op elkaar leven spelen One Health aspecten een belangrijke rol. Daarnaast speelt One Health ook binnen het denken over de toekomstige dierhouderij, geplaatst in het vooruitzicht dat er 9 miljard mensen gevoed moeten worden.

De breedte van het onderwerp was nog wel een probleem. One Health kan dus gaan over fundamenteel onderzoek maar ook over bestuur- en beleidsaspecten. Lastig dus om hiervoor een vast onderwijsprogramma te bedenken. Daarnaast is One Health per definitie interdisciplinair. Dus zouden studenten onderwijsprogramma’s moeten volgen met studenten van andere opleidingen. Daarom is er voor gekozen om niet een “one size fits all”-programma te maken maar een student-persoonlijk-programma. Dit systeem heet voordelen en nadelen. Een groot nadeel is dat wanneer studenten allemaal een eigen onderwijsprogramma lopen er dan weinig of geen community vorming kan plaats vinden terwijl dit wel als heel belangrijk wordt gezien, zeker omdat studenten van elkaars programma veel kunnen leren. Om toch community vorming te krijgen is samen met het COLUU een nieuwsbrief One Health ontwikkeld. Deze nieuwsbrief moet in ieder geval tweemaandelijks uitkomen met daarin telkens een student die zijn programma bespreekt, een professional die uitlegt waaruit zijn werkveld binnen One Health bestaat, bespreking van mogelijke cursussen en andere ontwikkelingen betreffende One Health. Daarnaast wordt er, ook in samenwerking met het COLUU, gestart met het ontwikkelen van een digitale community voor de studenten van de track. Deze community zou in de toekomst moeten uitgroeien tot een internationale studenten One Health community.

De One Health onderwijstrack bestaat uit bijna 40 weken onderwijs met daarin curriculair onderwijs en stages. Het begint met de student die zal moeten aangeven wat zijn denkbeelden, ambities, plannen en toekomst perspectieven zijn op het gebied van One Health. Vanuit dit stuk moet er door de student nagedacht worden over onderwijsdoelstellingen en daarna volgt pas een programma wat in overleg met een docent wordt samengesteld. De verschillende componenten moeten dus samenhang vertonen om de onderwijsdoelstellingen te behalen. Een student die bijvoorbeeld interesse heeft in de bestuurlijke kant van One Health zou dus ook stages op dit gebied moeten lopen. De curriculaire component, in totaal 20 weken, bestaat uit een vast deel en een deel vrije keuze. Beide 10 weken. Echter ook de vrije keuze moet samenhangen met de door de student zelf aangegeven onderwijsdoelstellingen. Het vaste deel zijn cursussen waarin algemene One Health aspecten aan de orde komen zoals Risk Analysis, Epidemiology en Infectious Diseases. Deze cursussen worden interdisciplinair gelopen dus met studenten van andere faculteiten. De stage perioden bestaan uit een onderzoeksstage en een extra stage. De studenten die gekozen hebben voor de track One Health volgen dus allemaal een eigen onderwijsprogramma maar wel met een gezamenlijk thema, namelijk One Health.

Len Lipman

1 juli 2015